Jesteś właścicielem lub menedżerem sklepu e-commerce i chcesz zwiększyć swoje sprzedaże i konwersje? Zespół MSERWIS.pl od ponad 20 lat wspiera sukcesy największych firm e-commerce poprzez optymalizację sklepów i rozwój systemów sprzedażowych. Nasze zaangażowanie przekłada się na budowanie zaufania klientów oraz wpływa pozytywnie na ich doświadczenia zakupowe.
W okresie świątecznym, bardziej niż kiedykolwiek, dobrze zorganizowany sklep jest niezbędny do odnoszenia sukcesów w świecie on-line. Przygotowaliśmy krótki przewodnik, przedstawiający 10 najlepszych praktyk maksymalizacji konwersji w każdym e-commerce. Z pewnością pomoże Ci on w optymalizacji procesu zakupowego i zwiększeniu satysfakcji klientów.
Kluczowe elementy optymalizacji e-commerce
Dla współczesnego e-commerce drobne detale mają wielkie znaczenie. Przyjazna nawigacja, przejrzyste obrazy i łatwa komunikacja to nie tylko kluczowe elementy zachęcające do zakupów, ale też sposoby na budowanie długotrwałych relacji z klientami. Oferując spójne doświadczenia zakupowe, od pierwszego kliknięcia aż po finalizację transakcji, tworzymy przestrzeń, gdzie każdy czuje się doceniony i bezpieczny, podejmując decyzje zakupowe. Zobacz, na co szczególnie powinieneś zwrócić uwagę, próbując zwiększyć ilość konwersji:
- Zadbaj o odpowiednie zabezpieczenie
Aktywne korzystanie z renomowanej marki certyfikatów SSL to sprawdzony sposób na zwiększenie zaufania konsumentów na każdym etapie ich podróży on-line. Lata 2018-2023 przyniosły nam standaryzację, jeśli chodzi o certyfikaty SSL. Użytkownicy Internetu, a tym samym, Twoi klienci, są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo. Sprawdzanie zabezpieczeń witryn internetowych, na których chcą dokonywać zakupów jest dla nich priorytetem. Budowanie zaufania w oparciu o bezpieczeństwo, jest i będzie jednym z głównych sposobów maksymalizacji twoich konwersji. Skorzystaj z naszej oferty certyfikatów SSL i zabezpiecz swoją stronę. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami – z chęcią dobierzemy produkt odpowiedni do Twoich potrzeb.
2. Zwiększ prędkość ładowania strony
Wolno ładująca się strona powoduje jedno: Twój potencjalny klient natychmiast ją opuszcza. Nawet niewielkie zmniejszenie czasu ładowania może znacząco wpłynąć na zwiększenie Twoich konwersji. Dostarczając sklepy internetowe naszym klientom, zwracamy uwagę na dwa aspekty:
- prędkość ładowania się strony (a więc optymalnie wytworzone oprogramowanie),
- serwer, na którym znajduje się sklep.
Istnieje kilka sposobów na zwiększenie prędkości Twojej witryny. Zaczynając od podstaw, czyli od wyboru dobrej jakości hostingu. Często sama zmiana planu hostingowego znacząco wpływa na przyspieszenie ładowania się strony. Skontaktuj się z nami, aby dobrać najlepszy hosting dla Twojego biznesu.
Kolejnym etapem jest optymalizacja oprogramowania sklepu, dzięki czemu wprowadzisz zmiany bezpośrednio wpływające na szybkie ładowanie się sklepu. Korzystając z usług naszego zespołu, wprowadzisz do swojego sklepu korzystne zmiany oraz otrzymasz wskazówki dotyczące jego dalszej optymalizacji.
Jako odpowiedzialny hostingodawca, oferujemy również możliwość samodzielnej optymalizacji oprogramowania. Jeśli korzystasz z WordPressa możesz skorzystać z usługi AccelerateWP. Szczegółowy opis oraz instrukcje znajdziesz na naszym blogu. Sprawdź również wtyczkę W3 Total Cache, która oparta o mechanizmy cache pozwala na przyspieszenie strony o nawet 100 razy.
3. Odpowiadaj responsywnie
Responsywność strony polega na jej elastycznym dopasowaniu do rozmiaru wyświetlacza użytkownika, gwarantując funkcjonalność i estetykę na różnych urządzeniach. To must-have dla Twojego sklepu (lub aplikacji). Bazując na stronie BusinessDIT, widzimy, że responsywne projekty prowadzą do 11% wyższej stopy konwersji, przy czym 62% firm zgłasza wzrost sprzedaży dzięki responsywnym witrynom. Z kolei 73% projektantów stron internetowych uważa, że brak tego udogodnienia jest głównym powodem, dla którego odwiedzający opuszczają stronę. To sygnały, które podkreślają konieczność posiadania responsywnego designu, aby zatrzymać klientów w sklepie.
W 2021 roku 55,4% użytkowników Internetu korzystało z telefonów komórkowych do dokonywania zakupów online. Ta statystyka podkreśla, jak ważne stało się dostosowanie e-commerce do potrzeb użytkowników mobilnych. W miarę jak technologia mobilna staje się coraz bardziej wszechobecna, ta liczba może rosnąć, ponieważ coraz więcej osób polega na swoich urządzeniach mobilnych do przeglądania i zakupów w internecie. Pamiętaj, że co drugi użytkownik to Twój potencjalny klient. Spraw, by Twoja strona była przyjazna dla urządzeń mobilnych.
4. Załącz logo Twojej marki do wysyłanych e-maili
Na łamach swojego bloga bardzo często przypominamy o bezpiecznej korespondencji. Dbanie o bezpieczne połączenie, silne hasło czy ochrona przed phishingowymi wiadomościami to istotne elementy budowania zaufania wobec swoich klientów. Od niedawna w MSERIWS.pl oferujemy również kolejny element zabezpieczający korzystanie z poczty. Jest nim certyfikat VMC (Verifed Mark Certificate). Certyfikat VMC potwierdza, że jesteś właścicielem logo wyświetlanego w skrzynce e-mail obok informacji o nadawcy w wiadomościach e-mail.
Certyfikat VMC to nowa metoda na pośrednie zwiększenie konwersji. Włączając logo Twojej marki do kampanii e-mailingowych, klienci będą rozpoznawać e-maile od Twojej firmy. Certyfikat VMC znacząco wpływa na otwieralność wiadomości e-mail oraz zaangażowanie Twoich odbiorców. A to rzutuje na konwersje i rentowność Twojego biznesu.
5. Jakość zdjęć
Głównym powodem utraty większości konwersji są kiepskiej jakości zdjęcia, niedostosowane do ekranu, na którym klient je przegląda. Klienci często nie mogą fizycznie dotknąć ani zobaczyć produktów, więc szczegółowe i realistyczne obrazy pomagają zrekompensować tę barierę. Oferowanie wielu zdjęć z różnych perspektyw oraz możliwość przybliżenia detali dodatkowo zwiększa zaufanie do produktu i może skłonić użytkowników do finalizacji zakupu.
Posiadanie zdjęć o wysokiej jakości jest kluczowym aspektem udanego biznesu e-commerce. W połączeniu z szybko ładującą się stroną, mamy gotowy przepis na dużą sprzedaż. Skup się na zrobieniu dobrej jakości zdjęć, zadbaj o ich odpowiednią prezentację i zobacz, jak Twoja konwersja wzrasta.
6. Skup się na wysokiej jakości treściach
Twoi klienci nierzadko potrzebują dużo informacji, aby podjąć decyzję o zakupie. Sprawdzają opisy, opinie, czytają artykuły, oglądają filmy. Jeśli posiadasz te wszystkie typy treści i jesteś w stanie je dostarczyć klientom – to problem z głowy. Zapewne klient na którymś etapie lejka sprzedażowego skorzysta z Twojej oferty i kupi Twój produkt lub usługę.
W większości przypadków problemem wielu e-commerce’ów jest jednak pokazanie tylko zdjęcia i krótkiego opisu. Jak rozwiązać ten problem?
Przygotuj dobrej jakości treści: opisy uwzględniające wszystkie niezbędne informacje, treści, które odpowiedzą na pytanie, jak twój produkt rozwiązuje problemy Twoich klientów i odpowiada na ich potrzeby. Przygotuj filmy, wpisy na social media i zadbaj o zebranie opinii od wcześniejszych klientów. Dobre zrozumienie Twoich odbiorców to podstawa porządnie przygotowanych treści. Umieszczone na dobrze zaprojektowanej stronie, pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż.
7. Sprawdź swój koszyk
Klienci z jakiegoś powodu wkładają produkty do koszyka, ale nigdy go nie realizują? Przyczyn może być wiele: za droga wysyłka, niedziałający kod rabatowy, konieczność ponownego wprowadzenia danych czy przeładowująca się strona, gdy klient coś wrzuci do koszyka.
Uprość koszyk na tyle, ile to możliwe. Pozwól klientom logować i kupować za pomocą jednego kliku. Pamiętaj, że dzielenie koszyka na wiele etapów sprawia, że na każdym kroku dajesz klientowi możliwość rozmyślenia się. Sprowadzenie koszyka do jednej strony, na której klient wybiera metody płatności i dostawy oraz ma możliwość skorzystania z kodu rabatowego i zalogowania się, sprawia, że szybciej podejmuje decyzję. Potrzebujesz pomocy w opracowaniu koszyka?
8. Zadbaj o opinię
Zapewne znasz to powiedzenie: jak Cię widzą, tak Cię piszą. I podobnie jest z opiniami o Twoim sklepie internetowym. Niemal każdy klient, dokonując zakupu w sklepie, z którym nie miał wcześniej styczności, zapozna się z opiniami. Jak pisze Sprout Social, 95% klientów czyta opinie, a 83% internautów poleca markę, którą obserwuje w social mediach.
Co możesz zrobić, by klienci kierowali się opiniami? Zapewnij je na swojej stronie lub w social mediach. Do wyboru masz różne formy:
- Case study są świetnym sposobem na to, by w storytellingowy sposób poprowadzić potencjalnego klienta od problemu, poprzez szukanie rozwiązań aż do rozwiązania problemu z pomocą Twojego produktu lub usługi. Z powodzeniem case study możesz umieścić na swoim blogu lub w dedykowanej do tego zakładce.
- Testymoniale, czyli imiennie podpisane opinie, wystawione przez Twoich klientów. Opublikuj je na swojej stronie i od czasu do czasu używaj w social mediach czy newsletterach. Testymoniale w prosty sposób przekonują klientów o jakości Twoich usług.
- User-generated content to treści (zdjęcia lub wideo) wyprodukowane przez Twoich klientów, zawierające opinie o Twoich produktach lub usługach. Zachęcaj klientów do tworzenia takich treści. Wystarczy, że oznaczą Twój profil lub użyją dedykowanego hashtagu. W ten sposób będziesz w stanie je odnaleźć i udostępnić.
Odpisując i reagując na opinie, pamiętaj zarówno o tych dobrych, jak i złych. Wielu przedsiębiorców popełnia błąd, mając przygotowaną strategię odpowiedzi wyłącznie na złe opinie, pozostawiając te dobre bez reakcji. Każda opinia i Twoja reakcja na nią, działa na Twoją korzyść i jest elementem podnoszenia konwersji.
9. Wezwij do działania
CTA (z ang. Call To Action), czyli wezwanie do działania to krótki tekst nawołujący do wykonania jakiejś czynności. Najczęściej przybiera ono formę przycisku, np. Dodaj do koszyka czy Zapisz się na newsletter.
Jak napisać dobre wezwanie do działania? Pisząc CTA, skup się na krótkiej i zwięzłej formie. Optymalna długość to od dwóch do pięciu słów. Pamiętaj o eliminacji zbędnych słów, zmieniaj i próbuj, aż dojdziesz do istoty przekazu. Podnoszenie sprzedaży za pomocą odpowiednich tekstów nie jest łatwe, dlatego próbuj. Mieszaj różne słowa i ich ilości. Nowe kombinacje prowadzą do nowych rozwiązań.
Badania pokazują, że czerwony kolor w połączeniu z krótkim CTA zwiększają sprzedaż Twoich usług i produktów. Mimo, że czerwień zwycięża, pamiętaj, że kolor przycisku powinien być jednocześnie elementem Twojej identyfikacji wizualnej. Jeśli w Twojej identyfikacji znajduje się czerwień – użyj jej. Pamiętaj, że efektywne wezwanie do działania to te, spójne z Twoją marką. W jaki sposób najszybciej możesz sprawdzić, czy CTA jest widoczne? Oddal się od komputera i zmruż oczy – dzięki temu będziesz wiedzieć, czy przycisk się wybija, czy też jest do poprawy.
10. Zadbaj o najważniejsze aspekty sklepu
Prowadząc sklep internetowy, pamiętaj o najważniejszym: doświadczeniu klienta. Na to składają się z pozoru niewidoczne elementy, które niezwykle wpływają na wybór Twojego sklepu. 58% klientów twierdzi, że jest gotowa zapłacić za produkt lub usługę więcej, gdy w efekcie mogą sobie zapewnić lepsze doświadczenie zakupowe.
Przemyśl, jak Twój klient nawiguje po Twojej stronie internetowej w celu znalezienia odpowiednich produktów. Zastanów się, czy przed dokonaniem zakupu przegląda recenzje oraz różnorodne informacje dostępne na stronach produktów i blogu. Zastanów się również, jak możesz ułatwić mu dokonanie odpowiedniego wyboru. Pamiętaj, że nawet najdrobniejsze modyfikacje mogą znacząco wpłynąć na pozytywne doświadczenia klienta, na przykład:
- Przeanalizuj ścieżkę zakupową. Ułatwienie klientom intuicyjnego przemieszczania się po Twoim sklepie, przyczyni się do bardziej efektywnych i przyjemnych zakupów, a co za tym idzie, do wyższych konwersji.
- Zapewnij klientom możliwość dodawania produktów do koszyka bezpośrednio z poziomu kasy, eliminując potrzebę używania przycisku Wstecz. Zaproponuj różnorodne metody płatności i rozważ wprowadzenie opcji dokonywania zakupów bez konieczności rejestrowania się.
- W sytuacji konieczności zwrotu produktu, zapewnienie prostego i wygodnego procesu zwrotu może znacząco wpłynąć na postrzeganie Twojej marki. Staraj się, aby proces zwrotu był równie łatwy, jak proces zakupu.
- Zawsze dbaj o to, aby Twoi klienci mieli dostęp do pomocy, gdy jej potrzebują. Inwestycja w chatboty odpowiadające na częste pytania oraz opracowanie skutecznej strategii obsługi klienta w Twoim sklepie mogą znacząco zwiększyć sprzedaż.
Klient w centrum
Podnosząc konwersje i działając na rzecz zwiększenia sprzedaży, pamiętaj o kliencie. W końcu to dla niego przygotowujesz responsywną wersję strony, zapewniasz wysokiej jakości zdjęcia czy upraszczasz proces zakupu.
Klient, który może doświadczyć spersonalizowanej obsługi i zaskakujących doświadczeń jest wizytówką i ambasadorem. Zadbaj o każdego odbiorcę, który odwiedza Twój sklep, by móc obserwować jak Twoja konwersja rośnie.
W MSERWIS.pl i Domeny.tv przez 7 lat dbałam o jak najlepszy kontakt z klientami. Rozwiązywałam ich najprzeróżniejsze problemy i nadzorowałam nad systemem zgłoszeń pomocy technicznej. Aktywnie śledziłam zmiany dotyczące oferty firmy oraz trendy technologiczne, aby zapewnić klientom jak najlepsze wsparcie.
Zajmowałam się obsługą kluczowych klientów, a także byłam odpowiedzialna za marketing wielu produktów. Rozumiem techniczne aspekty branży i potrafię skutecznie komunikować się z interesariuszami z różnych działów.
Komentarze