Prowadzisz firmę lub odpowiadasz w niej za sprawy organizacyjne? Praca zespołowa i przepływ informacji to u Ciebie podstawa? Twoja firma to skarbnica wiedzy i chciałbyś, żeby wewnętrzny dostęp do niej był łatwiejszy? A może planujesz podzielić się nią ze światem w jak najbardziej przejrzysty sposób? 

Wszystko to, a nawet więcej, możesz osiągnąć w ramach posiadanego hostingu i domeny. Przepis jak to osiągnąć jest prosty. Wystarczy: odrobina chęci; chwila pracy; porcja wiedzy, którą otrzymasz z tego artykułu no i oczywiście odpowiednie narzędzie w postaci… MediaWiki.

Czym jest MediaWiki? 

Zapewne kojarzysz Wikipedię. Kto by nie kojarzył. To wielojęzyczna encyklopedia internetowa, działająca zgodnie z zasadami otwartej treści, która powstała właśnie na silniku MediaWiki. To darmowy system zarządzania treścią (CMS) w stylu oprogramowania wiki – o otwartym kodzie źródłowym. Oznacza to, że strony stworzone na tym oprogramowaniu mogą być edytowane w przeglądarce, bez konieczności instalowania jakichkolwiek dodatków czy wtyczek. MediaWiki jest ogólnodostępna dla wszystkich, którzy chcą jej używać i rozwijać. Za jej sprawą powstało wiele popularnych projektów i serwisów na całym świecie. Należą do nich np. wspomniana Wikipedia czy ICANNWiki – encyklopedia internetowa instytucji przyznającej nazwy domen internetowych. Z MediaWiki korzysta również MSERWIS, ale dostęp do wewnętrznych zasobów posiadają wyłącznie autoryzowani pracownicy. 

mediaWiki w firmie

Czym różni się MediaWiki od Wikimedia?

W tym miejscu warto wtrącić drugą definicję – Wikimedia, która często jest mylona ze zdefiniowaną wcześniej MediaWiki. 

Wikimedia to organizacja stworzona w celu opieki i wsparcia nad projektami stworzonymi na oprogramowaniu wiki, z których najbardziej znany to Wikipedia. Pod hasłem ruchu Wikimedii kryje się globalna społeczność wszystkich współtwórców projektów.

MediaWiki, DokuWiki czy Wiki.js? – czym różnią się od siebie oprogramowania typu wiki? 

MediaWiki to nie jedyne oprogramowanie typu wiki, ale na pewno jedno z pierwszych, które posiada bardzo rozbudowaną bazę funkcji konfiguracyjnych. Wspomniane w nagłówku nazwy można zaliczyć do popularniejszych, ponieważ często można wyszukać je w “topowych rankingach wiki”. Oprócz nich w Internecie dostępnych jest jeszcze 78 różnych oprogramowań wiki i każde z nich może różnić się od siebie wieloma czynnikami, np.:

  •  językiem programowania, w jakim został napisany, 
  • sposobem przechowywania danych, 
  • datą ostatniej aktualizacji, 
  • metodą zabezpieczeń, 
  • liczbą języków interfejsu. 

W przypadku tego ostatniego MediaWiki jest jednoznacznym zwycięzcą, ponieważ posiada ich 140. 

Większość istotniejszych danych zestawisz w prosty sposób używając porównywarki Wikimatrix. Dzięki temu sprawdzisz, czy dana specyfikacja sprosta Twoim oczekiwaniom. Dla przykładu, poniższej załączona grafika jest częściowym porównaniem DokuWiki, MediaWiki i Wiki.js.

porownanie wiki
Zestawienie cech pupularniejszych oprogramowań typu wiki

W jakim celu można wykorzystać MediaWiki? Zalety użycia MediaWiki w firmie

No dobrze, to teraz pytanie – czy MediaWiki przyda się w Twojej firmie? 

Stworzenie własnej MediaWiki może przynieść wiele korzyści Twojej firmie, jednak opłacalność jej wdrożania zależy w dużej mierze od tego ilu pracowników zatrudniasz. 

MediaWiki zastosowanie znajdzie tam gdzie pracuje co najmniej kilka osób, dlatego rozwiązanie sprawdzi się doskonale w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

Poniżej przedstawię Ci dwa sprawdzone pomysły jej wykorzystania i komplementarne korzyści, jakie mogą być z nią powiązane. 

MediaWiki to dobry pomysł na wewnętrzną bazę wiedzy w firmie. 

Prawdopodobnie na swoim prywatnym czy służbowym komputerze posiadasz foldery, w których archiwizujesz różnego rodzaju dokumenty. Znajdują się one w osobnych miejscach –  dzięki temu zachowany jest ogólny porządek i łatwiej jest znaleźć dany plik, gdy zajdzie potrzeba jego wyświetlenia. Dodatkowo w połączeniu z odpowiednim nazewnictwem wyszukiwanie folderów i plików możliwe jest z poziomu wbudowanej wyszukiwarki. 

Podobny system archiwizacji można uzyskać przy wykorzystaniu MediaWiki, z tym, że dostęp do utworzonych danych będzie dla wszystkich upoważnionych współpracowników posiadających konta. 

Dzięki MediaWiki można w prosty sposób dzielić się zgromadzoną wiedzą ze wszystkimi osobami w firmie. To rozwiązanie ułatwia wdrażanie nowych pracowników i pomaga tym obecnym, gdy zajdzie potrzeba odświeżenia informacji. Sprawdzi się zarówno przy pracy stacjonarnej jak i zdalnej. MediaWiki za sprawą otwartego kodu umożliwia stworzenie spójnego środowiska, w ramach którego każdy z pracowników będzie mógł ze sobą współdziałać i samodzielnie rozwijać niezbędne wątki, gdy zajdzie taka potrzeba. 

MediaWiki katalog

Tworzenie własnej Wikipedii – użycie MediaWiki jako publicznej encyklopedii internetowej  

Stworzenie publicznej encyklopedii internetowej może być dobrym rozwiązaniem, gdy Twoja firma zajmuje się specyficzną dziedziną i pojawia się w niej wiele branżowych określeń. Przykładem takich publicznych wiki są np. ICANNWiki.com, w której można znaleźć np. unikatowe daty utworzenia domen czy wiedzmin.fandom.com, gdzie znajdują się dokładne opisy przedmiotów czy misji. Tworząc publiczną encyklopedię internetową zapewnisz swoim odbiorcom dostęp do różnorakiej wiedzy, którą będą w stanie aktualizować samodzielnie.Tym samym w przyszłości będziesz mógł zaoszczędzić trochę czasu i przeznaczyć go na inne cele. 

Musisz jednak liczyć się z tym, że jeśli planujesz uruchomienie publicznej MediaWiki rozmiaru Wikipedii to standardowy hosting współdzielony może okazać się niewystarczający. Związane jest to z większym zapotrzebowaniem na moce obliczeniowe serwera wywołanymi licznymi odwiedzinami strony – wszystko zależy od jej popularności. Dlatego, jeżeli planujesz uruchomienie “masowej” MediaWiki na swoim serwerze, upewnij się że podoła on wszelkim wymaganiom, aby uniknąć przeciążeń. Idealną specyfikację serwera i płynność działania MediaWiki możesz uzyskać wybierając oddzielny serwer VPS. Dodatkowo, w MSERWIS podpowiemy Ci, jaka konfiguracja będzie najlepsza dla Twoich stron. 

Ponadto decydując się na publiczną wersję MediaWiki nie możesz zapomnieć o podstawowym zabezpieczeniu jakim jest certyfikat SSL. Zagwarantuje Ci on zachowanie poufności przesyłanych danych między Twoim serwerem a przeglądarką Twojego odbiorcy. 

Dodatkowe zalety użycia MediaWiki w firmie 

Ponadto, oprócz dwóch kluczowych zastosowań można jeszcze wyodrębnić inne pojedyncze korzyści, jakie może dać wykorzystanie MediaWiki w firmie:

  • Tworząc strony w MediaWiki poćwiczysz swoje umiejętności posługiwania się językami HTML i CSS, a w skrajnych przypadkach nawet w programowaniu PHP i JavaScript. Jednakże, aby publikować własne treści nie musisz znać żadnej z tych technologii –  MediaWiki oferuje wbudowane funkcje, które pomogą Ci w podstawowym formatowaniu strony.
  • Posiadając własną MediaWiki możesz skutecznie wyróżnić się od konkurencji i sprawić, że Twoja firma będzie postrzegana lepiej w oczach jej odbiorców.
  • W porównaniu do strony internetowej, MediaWiki może zagwarantować większą wygodę i prostotę wyszukiwania wszystkich zgromadzonych do tej pory haseł.
  • MediaWiki to ciągle rozwijany produkt. Dzięki temu możesz liczyć na stałe wsparcie ze strony społeczności wiki. 
  • Funkcjonalność MediaWiki jest bardzo rozwinięta i poprzez edycję kodu konfiguracyjnego możesz np. dodać sekcję komentarzy czy sprawić, żeby wyglądem przypominała WordPressa. 
  • Umiejętne wykorzystanie MediaWiki może wpłynąć na organiczny wynik Twojej głównej strony Internetowej, ponieważ będziesz w stanie przekierować na nią dodatkowy ruch.

Jak uruchomić własną MediaWiki na hostingu MSERWIS?

Wydawać się może, że stworzenie tak dużego projektu jak własna strona MediaWiki to bardzo czasochłonne zajęcie. Tak naprawdę najwięcej czasu zajmie Ci publikowanie treści. 

Natomiast sama instalacja to szybki proces, zwłaszcza jeżeli korzysta się z autoinstalatora dostępnego w cPanelu (cPanel zintegrowany jest z każdym kontem hostingowym MSERWIS). 

Do podstawowej instalacji MediaWiki potrzebujesz tylko dwóch rzeczy: wydajnego hostingu i domeny internetowej. Warto zainstalować certyfikat SSL w celu szyfrowania połączenia między Twoim serwerem a przeglądarką Twojego odbiorcy. 

Na wstępie zdecyduj, czy chcesz zainstalować MediaWiki na już istniejącej domenie w ramach subdomeny, np www.wiki.twojastrona.pl czy chcesz zainstalować ją na całkowicie nowej (niezależnej) domenie. 

Jeżeli posiadasz hosting w MSERWIS (z cPanelem), najszybszym sposobem na zainstalowanie MediaWiki będzie skorzystanie z autoinstalatora Fantastico F3. Dzięki niemu cały proces przebiegnie błyskawicznie.

O tym, jak samodzielnie zainstalować i skonfigurować MediaWiki na swoim serwerze dowiesz się z tych poradników:

Podsumowanie – Jak wykorzystać oprogramowanie MediaWiki w firmie?

Stworzenie własnej MediaWiki może przynieść wiele korzyści Twojej firmie, jednak opłacalność jej wdrożania zależy w dużej mierze od tego ilu pracowników zatrudniasz. 

Opracowana MediaWiki pozwoli Twojej firmie zaoszczędzić dużo czasu przy wdrażaniu nowych pracowników i znacząco ułatwi przepływ informacji. Ponadto upublicznienie MediaWiki (z wartościową wiedzą) może wpłynąć na rozpoznawalność Twojej firmy i sprawić, że będzie ona traktowana jako otwarta i rozwojowa. 

Zainstalowanie MediaWiki  na hostingu w MSERWIS to błyskawiczny i intuicyjny proces, z którym na pewno poradzisz sobie z łatwością. Jeżeli zatem właśnie zastanawiasz się nad wdrożeniem MediaWiki w swojej firmie, odpowiedz sobie na pytanie: Kiedy jak nie teraz? 

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *