Czy wiesz jakie może być powiązanie wilka z blogiem?
Wilk to zwierzę stadne, które samodzielnie funkcjonuje gorzej aniżeli w stadzie. Podobnie jest z blogiem – pozostawiony samemu sobie, pozyska reputację wolniej, niż mógłby to zrobić szybciej z kimś – czyli z innym blogiem. Korelacja dwóch lub więcej blogów daje możliwość skutecznego zwiększenia rankingu w wynikach wyszukiwania, a nawet nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Częściowe “połączenie się” blogów jest możliwe za sprawą pingbacków. Jeśli jesteś ciekaw o co chodzi, to zapraszam do przeczytania artykułu.
Co to jest pingback?
Pingback to dostępny w WordPressie komentarz, który powstaje gdy ktoś umieszcza na zewnętrznej stronie odnośnik do Twojego wpisu. Powiadomienie pojawia się w panelu administracyjnym (zakładka “Wpisy”) w sekcji komentarzy pod postacią fragmentu tekstu – tego, na który wskazuje odnośnik na czyjejś stronie. Podobnie jak komentarze, pingbacki to sposób, w jaki jeden bloger może połączyć swojego bloga z innym blogiem. Można powiedzieć, że obsługują one sieć między blogerami.
Z takiego zastosowania korzysta wiele firm – dobrym przykładem będzie nasza firma, która pinguje artykuły z https://www.mserwis.pl/blog/ na https://blog.domeny.tv/ i w drugą stronę.
Schemat działania pingbacków można w prosty sposób opisać w czterech krokach:
- Blog A publikuje artykuł.
- Blog B tworzy własny wpis i odsyła w nim do artykułu bloga A
- WordPress automatycznie tworzy i wysyła ping do artykułu bloga A i informuje o tym jego autora.
- Następnie w artykule A wyświetlany jest komentarz, który łączy się z artykułem B (po jego akceptacji). W efekcie Pingback wyświetlany jest obok komentarzy na dole artykułu.
Co to jest trackback?
Trackback to starsza wersja pingbacka, która również odpowiada za powiadomienie blogów o ich połączeniu. W przypadku chęci wysłania trackbacka w treści artykułu nie potrzeba się do niego odwoływać i należy go utworzyć ręcznie. Z kolei pingbacki nie wysyłają żadnych treści (wyłącznie link, który widoczny jest na stronie w momencie publikacji). Trackbacki nie są automatycznie weryfikowane, przekazują więcej informacji niż pingbacki i używają protokołu HTTP.
Ponadto użycie trackbacków miało swoje minusy, do których należały:
- brak przeprowadzonej faktycznej weryfikacji na przychodzącym trackbacku,
- blogger odbierający trackback mógł edytować jego zawartość na swoim serwerze,
- istniała możliwość ich fałszowania.
Po co używać pingbacków?
Pingbacków używa się głównie w celu poprawy SEO, czyli pozycjonowania. To proces polegający na wykonywaniu czynności mających za zadanie poprawienie rankingu strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. W związku z tym, iż pingbacki są tworzone przez posiadanie zewnętrznych linków na blogu innej osoby, są one bezpośrednio powiązane z SEO. Dużo pingbacków oznacza zwiększenie liczby backlinków prowadzących do bloga, te z kolei mogą pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Więcej o tym dlaczego warto zdobywać backlinki dowiecie się z innego artykułu – https://www.mserwis.pl/blog/dlaczego-warto-zdobywac-backlinki-i-z-jakich-domen/.
Stosowanie pingbacków może być przydatne, jeśli chcesz na przykład:
- usprawnić współpracę z innymi partnerskimi blogami,
- promować własne strony internetowe,
- nawiązać nowe kontakty biznesowe.
Czy korzystanie z pingbacków może mieć jakieś wady?
Nieumiejętne korzystanie z pingbacków może niestety wiązać się z konsekwencjami. Przede wszystkim musisz mieć na uwadze fakt, iż pingbacki mogą ukraść ruch strony. Załóżmy, że ktoś przeczytał Twój artykuł, przewinął go do sektora komentarzy i znalazł link prowadzący do kolejnej (innej, obcej) strony. Tym samym czytelnik bloga może już więcej nie wrócić do Twojej strony.
Innym minusem jest to, że niektóre pingbacki mogą zagrozić rankingowi Twojej strony. Chodzi tutaj głównie o łączenie się z witrynami o niskim zaufaniu i autorytecie. Godząc się na to ryzykujesz, że sam zostaniesz oceniony przez wyszukiwarki jako niegodny zaufania. Takie praktyki często wykorzystywane są przez spamerów, czy właścicieli nowych witryn, którzy wysyłają masę pingbacków z nadzieją, że jakieś strony je zaakceptują. Zatwierdzone pingbacki będą oznaczać darmowy link zwrotny do posiadanej witryny.
W związku z powyższym zalecane jest skonfigurowanie powiadomień dla pingbacków. Dzięki temu będziesz mieć możliwość zatwierdzania lub odrzucania każdego żądania. Ponadto warto na bieżąco monitorować wszystkie nowe pingbacki.
Konfiguracja pingbacków w WordPressie
Bazując na wcześniejszym opisie można stwierdzić, że zastosowanie pingbacków to całkiem przydatny pomysł, prawda? Jednak przedtem każdy z nich, podobnie jak komentarz, musi zostać zaakceptowany. Ponadto, żeby doszło do obustronnej “wymiany pingów”, blogi muszą być ustawione na ich akceptowanie. W związku z tym powinny zostać spełnione dwa warunki:
- W momencie publikowania posta należy upewnić się, że w polu “Dyskusja” zaznaczona jest opcja “Zezwalaj na trackbacki i pingbacki”. Pole znajduje się w bocznej zakładce “Wpis”.
- W ustawieniach WordPressa, w zakładce “Dyskusja”, należy zezwolić innym blogom na powiadamianie o zamieszczaniu odnośnika do nowo dodanych wpisów.
Jak sprawdzić, czy blog do którego się odwołujemy zezwala na pingbacki?
Być może myślisz sobie teraz: “No dobrze, mam zaakceptowane obydwie opcje, ale jak mam sprawdzić, czy druga strona także?”. Jak najbardziej możesz to zrobić. W tym celu przejdź do danego artykułu i otwórz podgląd źródła strony. Zrobisz to klikając prawy przycisk myszki na tej stronie i wybierając “Zbadaj” (dla przeglądarki Chrome). Następnie wyszukaj (Ctrl+F) frazę “pingback”. Jeśli znajdziesz zapis podobny do tego jak na poniższym screenie, oznacza to, że blog przyjmuje powiadomienia o pingbackach.
Musisz mieć jednak świadomość, że samo przyjmowanie pingbacków nie jest jednoznaczne z ich akceptacją przez autora.
Wyłączanie własnych pingbacków w WordPressie
Pingbacki mogą działać również wewnątrz Twojej witryny. Jeśli jeden z Twoich artykułów zawiera link do innego artykułu, Twój WordPress wyśle “własne pingi”. Odsyłanie do własnych artykułów jest bardzo dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO. Jednakże, znaczna ilość własnych pingbacków może być denerwująca i sprawiać, że komentarze do artykułu będą mniej czytelne.
W WordPressie istnieją dwa skuteczne sposoby, żeby wyłączyć własne pingbacki:
- Pierwszym z nich będzie zastosowanie wtyczki https://pl.wordpress.org/plugins/no-self-ping/. Jej zaletą jest prostota – działa automatycznie po zainstalowaniu i nie trzeba jej konfigurować. Dodatkowo wtyczka umożliwia wykluczenie pingbacków dla indywidualnych adresów URL. Może zdarzyć się tak, że z czasem od momentu opublikowania tego artykułu, wersja PHP, której wymaga wtyczka przestanie być aktualna z Twoją wersją PHP na serwerze. W takiej sytuacji zawsze możesz sięgnąć po rozwiązanie jakie dostarcza nasz hosting Biznes – obsługę wcześniejszych, nierozwijanych wersji PHP w wersji Hardend PHP. Dzięki temu można uruchomić dowolne niewspierane już oprogramowanie z aktualnymi poprawkami bezpieczeństwa, takimi jak w wyższych wersjach.
- Drugi bardziej zaawansowany sposób polega na manualnym wklejeniu specjalnego kodu do pliku functions.php, który powinien znajdować się w folderze używanego motywu WordPressa. UWAGA: Przed przystąpieniem do czynności i wprowadzeniem jakichkolwiek zmian na serwerze, zalecamy wykonywanie awaryjnych kopii plików.
Kod, który należy wprowadzić wygląda następująco:
function no_self_ping( &$links ) {
$home = get_option( 'home’ );
foreach ( $links as $l => $link )
if ( 0 === strpos( $link, $home ) )
unset($links[$l]);
}
add_action( 'pre_ping’, 'no_self_ping’ );
Jak sprawdzić otrzymane pingbacki?
Otrzymane pingbacki możesz sprawdzić w panelu administracyjnym bloga na dwa sposoby:
- Dla pojedynczego artykułu – przechodząc do wszystkich wpisów i klikając w sekcję komentarzy, znajdującą się obok tytułu danego wpisu. Następnie rozwiń pole “wszystkie typy komentarzy”, wybierz “Pingi” i zatwierdź przyciskiem “Przefiltruj”.
- Dla wszystkich artykułów – przejdź do głównej zakładki komentarzy i postępuj jak w powyżej instrukcji. Jeżeli posiadasz wtyczkę odpowiedzialną za komentarze, sortowania szukaj w jej ustawieniach.
Nie widać pingbacków – przyczyny
Może zdarzyć się tak, że nie będzie widać pingbacków na Twojej stronie. Warto wtedy zacząć od przejrzenia ustawień zgodnie z powyższym akapitem “Konfiguracja pingbacków w WordPressie”. Jeżeli opcje będą skonfigurowane prawidłowo, inną znaną przyczyną może być blokowanie pingbacków przez zaimplementowaną wtyczkę odpowiadającą za sekcję komentarzy, np. Discqus. W takich przypadkach zalecamy jej wyłączenie lub znalezienie innej alternatywnej wtyczki – jeśli zależy ci na dodatkowej funkcjonalności lub dopisanie kodu do danej wtyczki, który “wymusi” pingbacki.
W przypadku, gdy nie będziesz w stanie samodzielnie zlokalizować problemu, zawsze możesz skorzystać z pomocy naszych programistów.
Podsumowanie
Pingbacki mogą okazać się skutecznym sposobem na poprawienie SEO oraz mogą pomóc Ci nawiązać jak i wzmocnić relacje między blogerami. To także dobry pomysł na promowanie własnych stron internetowych, które korzystają z takiego rozwiązania. Dzięki pingbackom będziesz w stanie zbudować większą ilość backlinków. Jednakże za każdym razem gdy je akceptujesz upewniaj się, że nie jest to spam ani inne nowe witryny o niskiej jakości. Takie strony mogłyby zadziałać na niekorzyść i obniżyć Twój ranking w wynikach wyszukiwania. Ponadto pingbacki mogą kraść ruch ze strony.
Jak widzisz pingbacki mogą mieć swoje zalety i wady. Wszystko zależy od umiejętnego zarządzania nimi. Jeśli zależy ci na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania niż na tej, jaką mogą dać ci backlinki w postaci pingbacków, zachęcamy do zapoznania się z ofertą SEO.
Jeżeli chciałbyś przekonać się jak pingbacki zadziałają u Ciebie, zachęcamy do pingowania tego artykułu. Jesteśmy ciekawi, kto cytuje nasze artykuły. 🙂
Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.
Komentarze
Jedna odpowiedź do “Jak zwiększyć ruch na blogu (WordPressie)? – czym są pingback i trackback?”