Wysyłasz ważnego e-maila do znajomego. Bardzo zależy ci na jak najszybszej odpowiedzi, a przynajmniej potwierdzeniu, że wiadomość dotarła – w końcu poprosiłeś o to w treści. Czekasz aż twój e-mail dotrze do odbiorcy. Czekasz. Czekasz. I czekasz.
W końcu dzwonisz, dopytując, czemu tak długo nie otrzymałeś odpowiedzi.
Znajomy kompletnie nie wie o czym mówisz, przecież nie dostał żadnej wiadomości. Po paru minutach sprawdza kategorię SPAM w skrzynce odbiorczej. Zguba się znalazła! E-mail wylądował w stosie spamu. Czerwony ze wstydu odkładasz słuchawkę i natychmiast szukasz odpowiedzi na to, czemu e-mail trafił akurat do spamu.
Czy na pewno nie wysyłasz spamu?
Oczywiście zakładamy, że nie jesteś jednym z tych, którzy wysyłają niechciane wiadomości do ludzi niewiedzących o Twoim istnieniu. Nie oferujesz tanich pożyczek czy usług erotycznych, nie wysyłasz też po kilkaset takich e-maili dziennie.
Jeśli tak jednak jest, nie dziw się, że Twojego e-maila spotkał taki los. Jedyne, co możemy poradzić to: przestań tak robić!
Tę kwestię mamy już z głowy, więc wspólnie zastanówmy się, dlaczego e-mail trafił do spamu.
Tanie chwyty tylko ci szkodzą
RE: TYTUŁUJESZ TAK MAILE?!?! SPRAWDŹ JUŻ DZIŚ, NIEPOWTARZALNA OKAZJA!!!!!
Jeśli tak wyglądają tytuły Twoich wiadomości, nic dziwnego, że traktowane są jako niepożądane. Jeśli uważasz, że przyciągną one uwagę, to masz rację. Połowiczną, ale rację.
Jedyną uwagą, którą przyciągniesz, będzie uwaga algorytmów antyspamowych. Unikaj zbyt wielu znaków interpunkcyjnych i częstego używania caps locka. Odradzamy także tani chwyt z sugerowaniem, że nasza wiadomość jest częścią zaczętej konwersacji.
Wiadomość ze zbyt dużą ilością grafiki
Filtry antyspamowe mogą odczytać wiadomość o dużej wadze lub zawierającą zbyt wiele załączników jako zagrożenie. Waga załączników nie powinna być większa niż 400 KB. Warto też zadbać o to, by grafiki nie przeważały nad treścią. E-mail, który zawiera tylko jeden duży obrazek kwalifikuje się jako potencjalny spam.
Nie warto umieszczać załączników w treści – tylko zwiększą wagę wiadomości. Lepiej zapisać załącznik na serwerze, a w treści e-maila dodać do niego link.
Słowa, słowa, słowa
Nie wszystkie słowa są mile widziane w wiadomościach. Filtry antyspamowe są szczególnie wrażliwe na pewne wyrażenia, które kojarzą się ze spamem, takie jak m.in.:
- tylko teraz,
- kup teraz,
- gwarantowana satysfakcja,
- ograniczona oferta.
Tak jak wskazaliśmy na początku, oferowanie pewnych usług wiąże się z gwarantowanym wylądowaniem w spamie. Wszelkie zwroty używane przy reklamowaniu:
- środków na potencję,
- portali randkowych,
czy inne określenia zakrawające o erotykę, są najczęściej z automatu wrzucane do spamu. Rada na to jest prosta: unikaj takich słów. Tylko tyle i aż tyle.
A po co ktoś ma wyrażać zgodę na otrzymywanie treści?
Ten akapit adresowany jest przede wszystkim do ludzi wysyłających newslettery. W szczególności zaś dla tych, którzy dostarczają go osobom, które nie wyraziły na to zgody.
Bez pardonu piszesz do:
- adresów z wykupionych baz danych,
- klientów piszących w zupełnie innej sprawie,
- partnerów biznesowych,
- Twoich klientów, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie treści marketingowych?
Wyobraź sobie, że codziennie pod Twoim oknem stoi ktoś zupełnie obcy. Przeganiasz go, ale on codziennie wraca. Czasem przychodzi z kolegami, a Ty już nie masz pomysłu jak się ich pozbyć. Pomyśl, czy to komfortowe uczucie? Pewnie nie.Tak właśnie czują się odbiorcy Twojego niechcianego newslettera.
Takie praktyki mogą doprowadzić do :
- dodania twojej domeny lub adresu IP serwera, z którego wysyłasz wiadomości do RBL (realtime blacklist), czyli listy adresów spamowych,
- blokady Twoich wysyłek przez dostawcę hostingu,
- dodania do czarnej skrzynki odbiorcy.
Nawet jeśli prowadzisz wysyłki wyłącznie do swoich klientów lub osób zapisanych na newsletter, które wyraziły na to dodatkowo zgodę, problemy mogą wystąpić. Dotyczy to następujących sytuacji:
- Na Twojej liście wysyłkowej znajdują się stare, nieaktualne adresy, a skrzynki pocztowe o tych nazwach już nie istnieją. W takim wypadku dobrą praktyką jest przynajmniej raz w roku zweryfikowanie poprawności adresów e-mail na Twojej liście, np. przy użyciu narzędzia ValidateMyList – https://validatemylist.com/en
- Na Twojej liście znajdują się błędne adresy e-mail. Najczęściej wynika to z tego, że kupiłeś tanio “legalną bazę adresów e-mail w bardzo niskiej cenie”. Oczywiście to nieprawda, a adresy e-mail są na niej często zmyślone lub wygenerowane losowo.
- Wysyłasz kilkaset lub więcej maili na raz. Większość dostawców poczty zablokuje wysyłkę wielu wiadomości o podobnej treści, które przychodzą na różne adresy e-mail w odstępie kilku sekund. Zaplanuj taką wysyłkę porcjami, na co najmniej kilka godzin.
Co zrobić w wypadku, gdy znajdziesz się na liście RBL? Warto wysłać prośbę o usunięcie swojego adresu IP do danej listy RBL. Możliwe, że gdy nie pojawią się kolejne zgłoszenia o wysyłaniu spamu, adres IP zostanie usunięty z listy. Oto kilka przykładów list RBL:
- mxtoolbox.com/blacklists.aspx
- realtimeblacklist.com/lookup/?176.221.119.198
- ultratools.com/tools/spamDBLookup
- spamrats.com.
W przypadku, jeśli znajdziesz adres IP swojego współdzielonego serwera na czarnej liście, zamiast samodzielnego jego usunięcia, zalecamy jednak kontakt z dostawcą serwera. Dopiero usunięcie przyczyny (czyli realnie zablokowanie innego spamującego użytkownika) pozwoli na skuteczne i trwałe usunięcie blokady.
Współdzielone IP może zaszkodzić
Nie tylko treść maila może wpływać na jego wylądowanie w spamie. Winnym może być korzystanie ze współdzielonego adresu IP. Sporo hostingodawców czy dostawców rozwiązań do e-mail marketingu oferuje do wysyłki e-mail właśnie takie adresy IP.
Możesz więc nie wysyłać żadnej wiadomości o wątpliwej treści – wystarczy, że inny użytkownik tego samego IP to zrobi. Jakie są skutki posiadania spamera na współdzielonym adresie IP? Obniżenie reputacji serwera i wpisanie IP na listę spamujących adresów.
Możesz sprawdzić, czy twoje IP znajduje się w takim spisie, np. przy pomocy stron wymienionych w poprzednim akapicie.
Jeśli chcesz mieć pewność, że z danego adresu IP nikt inny nie wysyła wiadomości, poproś swojego dostawcę hostingu o przydzielenie indywidualnego adresu IP dla Twojego konta. To prosta operacja, którą można przeprowadzić bardzo szybko.
Uwierzytelnij swoje maile
Uwierzytelnienie będzie zabezpieczeniem Twojej wiadomości i zapewnieniem operatorów poczty, że nie jesteś spamerem. Dodatkowo, uwierzytelnienie wiadomości:
- zwiększa dostarczalność e-maili,
- zabezpiecza odbiorców przed wyłudzeniami danych osobowych.
Istnieją 3 protokoły uwierzytelnienia wiadomości: SPF, DKIM i DMARC. Poniżej znajdziesz ich krótki opis.
SPF – Sender Policy Framework, zabezpiecza serwery poczty przychodzącej
Protokół SPF służy do uwierzytelnienia nadawcy e-maila – ma za zadanie wskazać serwery pocztowe upoważnione do wysyłania wiadomości z danej domeny. Gdy dany serwer jest do tego upoważniony, e-mail jest przyjmowany. W wypadku, gdy adres IP lub serwer przekazujący nie jest uprawniony do wysyłania e-maili, wiadomość nie jest przekazywana dalej. W czym pomaga ta funkcjonalność? W odrzuceniu wiadomości wysłanych przez spamerów podszywających się pod cudze adresy e-mail czy np. wirusów typu MyDoom.
DKIM – Domain Key Identified Mail, zapewnia odbiorcę, że nikt nie podszywa się pod nadawcę
DKIM ma za zadanie zapewnić odbiorcę, że nadawcą przychodzącego e-maila jest właściciel adresu: abc@serwer.pl, a nie ktoś podszywający się pod niego.
Odpowiednio skonfigurowany serwer SMTP nadawcy umieszcza w nagłówkach zaszyfrowane informacje o pochodzeniu wiadomości e-mail. Odbiorca pobiera z rekordu DNS domeny nadawcy informacje potrzebne do rozszyfrowania danych. Jeśli dane są poprawnie rozszyfrowane, odbiorca ma pewność, że wiadomość została wysłana przez właściciela adresu abc@serwer.pl.
DMARC – Domain Based Message Authentication, Reporting & Conformance, czyli połączenie SPF i DKIM
DMARC określa, jak ma się zachować serwer pocztowy, który otrzyma wiadomość nie uwierzytelnioną przez SPF I DKIM. Krótko mówiąc – samemu można określić, co zrobić z taką wiadomością. Do poprawnego działania DMARC powinny być aktywne i prawidłowo ustawione rekordy SPF i DKIM.
Zweryfikuj jakość swojej wiadomości e-mail
Warto sprawdzić, czy wysyłane wiadomości nie uruchamiają filtrów antyspamowych. Polecamy skorzystanie z narzędzia IsNotSpam – http://isnotspam.com/. Wystarczy wysłać z serwera który chcemy przetestować e-mail na adres podany na stronie. Zostaną wtedy przeprowadzone następujące testy:
- SPF,
- DKIM,
- sprawdzenie czy adres IP pochodzi od nadawcy czy kogoś podszywającego się pod niego,
- test Spam Assassin – filtr wykrywający spam, przy pomocy analizy tekstu.
Po przeprowadzeniu testu zostanie wygenerowany raport zwrotny z informacją, co i dlaczego uruchomiło filtr spamu.
Podsumowanie
Twój e-mail może trafiać do spamu z kilku powodów, a niektóre z nich możesz łatwo wyeliminować.
Gdy Twoja wiadomość jest:
- za ciężka, czyli ma za dużo załączników przekraczających 400 KB – najlepiej umieść pliki na serwerze, a w treści wiadomości załącz link do nich,
- pozbawiona treści (jest wyłącznie obrazkiem) lub stosunek grafiki do treści jest znaczący – zminimalizuj liczbę obrazków,
- pełna określeń/zwrotów powszechnie kojarzonych ze spamem, np. tylko teraz, kup teraz, gwarantowana satysfakcja, ograniczona oferta – najlepiej usuń problematyczne sformułowania bądź zastąp je innymi, nie utożsamianymi ze spamem.
Jeśli nie popełniasz powyższych błędów, winnym może być współdzielenie IP ze spamerem. W takim wypadku warto sprawdzić, czy adres IP znajduje się na liście realtime blacklist i poprosić o jego usunięcie.
Jestem pracownikiem działu marketingu i grafikiem w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Odpowiadam za tworzenie treści wizualnych wspierających działania marketingowe firmy. Projektuję grafiki do materiałów marketingowych i redaguję teksty zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
Współpracuję z zespołem marketingu, aby zaprojektować odpowiednie treści wizualne, które są zgodne z tożsamością naszych marek. Posiadam wysokie umiejętności projektowania graficznego i jestem na bieżąco z trendami i technologiami w branży, żeby zapewnić firmie skuteczność i trafność działań marketingowych
Komentarze
Jedna odpowiedź do “Dlaczego moja wiadomość trafiła do spamu?”