Posiadasz już nazwę domenową, konto hostingowe oraz stronę internetową z odpowiednią treścią? Minęło kilka dni a Twojej witryny dalej nie widać w wynikach wyszukiwania Google lub pozycja strony jest niska?

W tym artykule przedstawiamy najważniejsze podpowiedzi, na co zwrócić uwagę, żeby strona internetowa była widoczna dla innych użytkowników sieci i znalazła się możliwie na jak najlepszym miejscu w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

1. Zaindeksowanie strony w Google za pomocą Google Search Console

Pierwszą czynnością od której powinieneś zacząć, jest sprawdzenie widoczności strony przez wyszukiwarkę Google. Zrobisz to, wpisując w pasek wyszukiwania “site:nazwatwojejdomeny.pl”. Jeśli strona nie jest zaindeksowana, powinieneś zobaczyć tylko jeden wynik: Sprawdź w Google Search Console.

wyniki-GSC

W takim przypadku należy skorzystać z udostępnionego narzędzia, jakim jest Google Search Console, dawniej Google Webmasters Tools. GSC to darmowa usługa, pozwalająca monitorować witryny w szybki i czytelny sposób.

Aby zaindeksować stronę, kliknij wyświetlony link i potwierdź swoje konto Google. Po prawidłowym zalogowaniu pojawi się okno z wyborem usługi: “Domena” lub “Prefiks adresu URL”. Usługi różnią się obszarem działania oraz metodą weryfikacji. Do wyboru masz weryfikację wpisem DNS lub poprzez przesłanie wygenerowanego pliku HTML na serwer.

Witamy-w-Google-Search-Console  wyszukiwania google

W przypadku pierwszego wariantu Google udostępnia weryfikacyjny rekord TXT, który musisz dodać w ustawieniach DNS na stronie internetowej Twojego rejestratora domen. Gdy Google wykryje ten rekord, własność domeny zostanie potwierdzona.

O tym jak to zrobić dowiesz się z poradnika:

W przypadku usługi “Prefiks adresu URL” i domyślnej metody weryfikacji, pobierz plik weryfikacyjny .html i umieść go na swoim serwerze korzystając z protokołu FTP. Dokładne instrukcje jak to zrobić znajdziesz na naszej stronie: Zakładanie kont FTP.

Jeśli posiadasz wiele nazw domenowych na jednym serwerze, prześlij plik do folderu, do którego podpięta jest domena. Po prawidłowej weryfikacji zostaniesz przekierowany do głównego okna Google Search Console. Ponadto, na adres e-mail powinna przyjść wiadomość z informacją o poprawieniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

google-search-console-gsc  wyszukiwania google

Jeśli GSC nie załaduje witryny – patrz punkt 3.

2. Przygotowywanie i przesyłanie mapy witryny

Kolejny krok to przesłanie mapy witryny, inaczej Google sitemap. Jest to nic innego jak publiczna lista podstron z konkretnymi adresami URL, prowadzącymi do strony głównej. Mapa tworzona jest w jednym pliku o rozszerzeniu: XML, HTML lub poprzez jeden z kanałów: RSS, mRSS, Atom 1.0.

Główną zaletą Google sitemap jest szybkie nakierowanie robotów, np. googlebot, aby w sposób natychmiastowy przedstawiły użytkownikom zawartość strony w wyszukiwarce. Brak mapy witryny może skutkować pominięciem niektórych treści. Jej posiadanie zalecane jest w przypadku bardziej rozbudowanych stron.

Jeśli chcesz utworzyć mapę witryny, to najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z wewnętrznego oprogramowania strony. W przypadku WordPressa możesz skorzystać z odpowiedniej wtyczki, np. Google XML Sitemaps.

Jeżeli strona nie posiada wewnętrznego oprogramowania, wystarczy skorzystać z dowolnego generatora Sitemaps. np. XML Sitemaps Generator, podać adres swojej strony i pobrać wygenerowany plik .XML. Gotowy plik należy przesłać do Map witryn, które znajdują się w Google Search Console

Po prawidłowym przesłaniu i wczytaniu sitemapy zostaniesz poinformowany statusem “Sukces”.

mapa-witryn-sukces  wyszukiwania google

3. Usuwanie mechanizmów utrudniających widoczność strony dla wyszukiwarek

Blokada indeksowania strony internetowej powstaje przeważnie przy tworzeniu nowej witryny, kiedy nie chcemy, żeby była ona możliwa do znalezienia dla innych użytkowników sieci. 

Pierwszą blokadą jest wyrażenie <meta name=”robots” content=”noindex”/> w nagłówku kodu źródłowego strony internetowej. To czy strona posiada taki zapis, możesz sprawdzić klikając prawym przyciskiem myszy na stronie i wybierając polecenie “zbadaj” (lub klawisz F12). Kod powinien znajdować się na samej górze, pomiędzy znacznikami <head> a </head>. Jeśli słowo noindex widnieje w kodzie, należy je usunąć. W tym celu zaloguj się na serwer np. poprzez FTP lub cPanel (dla konta MSERWIS). Znajdź plik ze stroną/podstroną i usuń pozycję. 

WP-widocznosc-strony

W przypadku WordPressa zaloguj się na konto, w ustawieniach wybierz pole “czytanie”, a następnie upewnij się, że pole “Widoczność dla wyszukiwarek” jest odznaczone.

W WP istnieje możliwość blokowania pojedynczych wpisów przy pomocy rozpowszechnionej wtyczki Yoast SEO. Ustawienia wtyczki będą widoczne na dole strony wpisu w zakładce zaawansowane. Znajdź pole “pozwolić wyszukiwarkom na pokazywanie w wynikach wyszukiwania?” i ustaw “tak” jako wartość domyślną.

yoast-widocznosc-strony wyszukiwania google

Komenda noindex nie dotyczy pliku robots.txt. Od 1 września 2020 roku Google pomija tę formułę. Plik robots.txt pośredniczy pomiędzy witryną internetową a robotami wyszukiwarek. Jego najważniejszą funkcją jest przyzwolenie podmiotom na dostęp do zawartości, która znajduje się w folderze strony internetowej. 

W pliku może znaleźć się zapis z disallow, który częściowo blokuje dostęp na stronę. Prawidłowy zapis, który nie ogranicza indeksacji strony, powinien wyglądać następująco:

User-agent: * 

Allow: /

W przypadku WordPressa: 

User-agent: *

disallow: /wp-admin/

Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

4. Brak certyfikatu SSL na stronie internetowej

Certyfikat SSL jest to zabezpieczenie, które szyfruje całą komunikację pomiędzy przeglądarką internetową odbiorcy a serwerem internetowym. Dzięki temu masz pewność, że dane odbiorcy są odpowiednio zabezpieczone.

Dnia 6 sierpnia 2014 roku nastąpiły znaczące zmiany algorytmu Google. Aktualnie wyszukiwarka faworyzuje strony funkcjonujące w oparciu o bezpieczny protokół HTTPS. Ma to wpływ na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Google w znaczącym stopniu premiuje strony za poziom zabezpieczeń i prędkość działania. Posiadanie certyfikatu SSL może wpływać na to czy strona znajdzie się w czołówce, czy też w dalszych wynikach wyszukiwania. Dowodem na to są przeprowadzone badania przez serwis Backlinko. Spośród przeanalizowanego 1 miliona wyników wyszukiwań, strony HTTPS miały znaczną przewagę w rankingu na pierwszej stronie względem stron HTTP.

W przypadku platform WordPress należy pamiętać o wymuszeniu certyfikatu SSL w opcjach panelu. 

5. Odpowiednie meta tagi lub ich brak (SEO)

Znaczniki meta to krótkie teksty znajdujące się w kodzie źródłowym witryny, które opisują zawartość dostępną na stronie internetowej. Ich odpowiedni dobór może mieć spore znaczenie dla pozycji strony. W większości przypadków można je ustawić w wewnętrznym oprogramowaniu strony. Czasem gdy chcemy sprawdzić, czy meta tagi są uzupełnione, możemy zalogować się na serwer: FTP, cPanel i otworzyć do edycji plik ze stroną internetową. Są to jednak skrajne sytuacje.

Jeśli korzystasz z WordPressa najprościej będzie skorzystać ze wtyczki Yoast.

WordPress-yoast wyszukiwania google
WordPress-yoast2

Pierwszym elementem jest znacznik title, który nie jest meta tagiem, ale przeważnie jest z nimi wymieniany i pełni kluczową rolę. Istotna jest jego niepowtarzalna struktura w celu uniknięcia spadku w rankingu wyszukiwania lub nawet wyindeksowania. Pod hasłem niepowtarzalnej struktury rozumie się unikanie najbardziej rozpowszechnionych słów kluczowych i wykorzystanie mniej popularnych haseł takich jak nazwa firmy, strony internetowej. Ważne, żeby najważniejsze słowa znalazły się możliwie jak najwcześniej opisu, a sama treść powinna nawiązywać do tematyki strony.

Drugim ważnym elementem jest meta robots. Odpowiada on za prawidłowe indeksowanie i wyświetlanie strony. Jeśli nie planujesz niczego blokować, zadbaj żeby wartości w kodzie nie posiadały przedrostka “no”. Przykładami wartości blokujących treści są: noindex, nofollow, none, noodp, noarchive, nosnippet, noimageindex, nocache.

Ostatni znacznik to Meta description, czyli opis strony. Nie wpływa on bezpośrednio na pozycję strony, ale może skutecznie wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwania na tle pokrewnych witryn, tym samym wpływając na jej popularność. Meta description używany jest, żeby nakreślić zawartość strony i przyciągnąć uwagę odbiorcy.

6. Optymalizacja prędkości ładowania strony internetowej

Dnia 9 kwietnia 2010 roku, Google wprowadziło nowy algorytm związany z wykorzystaniem prędkości witryny w rankingu wyszukiwania w sieci. Według serwisu szybsze witryny poprawiają komfort użytkowania, obniżają koszty operacyjne przedsiębiorców (można zredukować koszty za video, slajdy) oraz wpływają na zadowolenie użytkowników. Co prawda prędkość strony nie ma aż tak dużego znaczenia jak sama treść, ale może istotnie wpłynąć na jej widoczność w sieci. Według serwisu Adpresso, ładowanie strony nie powinno trwać dłużej niż 3 sekund. Wydajność strony możesz sprawdzić przy użyciu darmowego narzędzia Google.

W celu przyspieszenia działania witryny możesz zastosować się do kilku najważniejszych rozwiązań:

  • Zmniejszyć rozmiary plików graficznych i video,
  • Zmienić hosting na bardziej wydajny – SSD lub dedykowany VPS,
  • Zoptymalizować i połączyć pliki CSS/JS w jeden plik,
  • Korzystać z CSS sprites w przypadku grafiki,
  • Zredukować zbędne przekierowania,
  • Włączyć buforowanie po stronie przeglądarki – funkcja zapisywania i ponownego wykorzystywania plików witryny przy każdym powrocie odbiorcy na stronę.

7. Nieodpowiednia i niewystarczająca ilość treści w tekście na stronie.

Ostatnią, z reguły najbardziej czasochłonną czynnością, którą możesz wykonać, jest uzupełnianie strony internetowej o dodatkowe wartościowe treści. Ich brak może wpływać na niską pozycję w wyszukiwarce. Kwestia ta dotyczy zazwyczaj właścicieli, którzy nie aktualizują swoich stron internetowych na bieżąco. W dzisiejszych czasach ilość konkurujących ze sobą witryn jest znacząca, a konkurencji ciągle przybywa. Warto zatem zadbać, żeby utworzona treść była unikatowa, poprawna gramatycznie, a przy tym publikowana regularnie. Pod słowem “treści” rozumie się, teksty na: stronie głównej, jej podstronach i wszystkich subdomenach. Przydatne mogą się również okazać odpowiednie backlinki – linki w sieci, które odsyłają do Twojej strony internetowej.

Podczas rozbudowy witryny internetowej, należy zadbać o słowa kluczowe, po których wpisaniu strona będzie ukazywać się w wyszukiwarce. 

Warto używać zasady “długiego ogona”, czyli minimum 4 fraz, np. zamiast “domena internetowa” użyć dłuższego, bardziej precyzyjnego zapytania “domena internetowa najszybsza rejestracja bezpłatny transfer i cesja”. Warto zatem, żeby wskazane słowa znalazły się w wybranych podstronach. Żeby określić jakie słowa wpisywane są w wyszukiwarkę, możemy skorzystać z darmowych narzędzi takich jak: wtyczka keywordseverywhere lub “podpowiedzi” Google, które wyświetlają się w trakcie wpisywania słów w wyszukiwarkę. Podobne frazy widoczne są również na samym dole strony z wynikami wyszukiwania.

Jeśli chcesz znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, należy zadbać o to, żeby artykuły na blogu publikowane były regularnie minimum dwa razy w miesiącu i posiadały minimum 300 słów (w tym słowa kluczowe), a treść nawiązywała do tematu. Optymalna ilość to 800 słów.

W przypadku gdy nie posiadasz bloga, powinieneś rozważyć jego założenie. Najlepszy i najszybszy będzie do tego WordPress. Jest on na tyle intuicyjny, że jego podstawowe opanowanie zajmie ci stosunkowo mało czasu. Możesz również skorzystać z oferty, dzięki której stworzymy profesjonalnego bloga wedle Twoich wytycznych. 

Jeśli posiadasz konto hostingowe w MSERWIS, masz możliwość skorzystania z automatycznej instalacji, która zajmie ci maksymalnie kilka minut. O tym jak to zrobić, dowiesz się z poradnika.

Podsumowanie – brak strony w wynikach wyszukiwania

1. Zgłoś do indeksacji stronę w Google Search Console. W tym celu zaloguj się na konto Google i prześlij wygenerowany plik .html na adres serwera FTP lub zweryfikuj prawa do domeny rekordem DNS.

2. Utwórz i prześlij mapę witryny do Google Search Console. Mapę witryny możesz utworzyć przy pomocy dowolnego generatora np. XML Sitemaps Generator.

3. Usuń kod z noindex z pliku strony internetowej, jeśli występuje. W tym celu zaloguj się na serwer: FTP, cPanel lub zrób to z pozycji WordPressa. Znajdź plik robots. txt i zamień disallow na allow. W przypadku WordPressa zapis powinien wyglądać: User-agent: * disallow: /wp-admin/ Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

4. Popraw widoczność strony dzięki certyfikatowi SSL.

5. Uzupełnij meta tagi title i description w kodzie źródłowym strony internetowej. Jeśli nie planujesz niczego blokować, wartości w meta robots nie powinny posiadać przedrostka “no”.

6. Zoptymalizuj prędkość ładowania strony: zmniejsz rozmiary plików, zmień hosting na wydajniejszy, zoptymalizuj pliki CSS/JS, korzystaj z CSS sprites, buforuj treści, usuń zbędne przekierowania.

7. Zadbaj, żeby dodawane treści na stronie internetowej były unikatowe, poprawne gramatycznie, a przy tym publikowane regularnie. Używaj słów kluczowych, aby je określić, możesz się wspomóc darmową wtyczka keywordseverywhere

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

5 odpowiedzi na “Dlaczego nie widać mojej strony internetowej w wyszukiwarce Google? 7 podpowiedzi”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *