W poprzedniej części artykułu przedstawiłam trendy dotyczące używania asystentów głosowych, wyszukiwania głosowego oraz korzystania z voice shoppingu. Wspomniałam również o wielokanałowej obsłudze klienta z chatbotami, która w 2022 roku będzie standardem.
W ciągu kolejnych kilku lat e-commercem zawładnie również rozszerzona rzeczywistość, która pomoże nam w zakupach. Nie mogę również zapomnieć o podziale e-commerce na kilka różnych obszarów: Visual commerce, ECO-mmerce (eko e-commerce) czy M-commerce.
W tym artykule skupię się na trzech kolejnych, ale mocnych trendach jakimi są:
- Personalizacja w komunikacji, marketingu czy samodzielnym personalizowaniu produktów.
- Omnichannel i social selling, czyli sprzedaż wielokanałowa z naciskiem na sprzedaż w aplikacjach popularnych social mediów.
- Optymalizacja sklepów i wygoda kupowania przez użytkowników.
Mam nadzieję że znajdziesz w tym artykule rady jak przygotować swój sklep na 2022 rok.
Personalizacja
Wydaje się to prawie niemożliwe, żeby w pełni zaspokoić oczekiwania klientów. Zwłaszcza w czasach, gdy sklepy internetowe oferują mnóstwo różnych kategorii i tysiące produktów. Gdy klient ma do wyboru produkt personalizowany, w którym może cokolwiek zmienić, to tym bardziej jest skory do zakupów. Czuje się wyjątkowy, a produkt personalizowany jest namiastką ekskluzywności, niezależnie od półki cenowej produktów. Zauważ, że według raportu Deloitte: The Deloitte Consumer Review, Made-to-order: The rise of mass personalisation, cena nie jest barierą! Jeden na pięciu klientów, który wyraził zainteresowanie personalizowanym produktem czy usługą, będzie skory zapłacić o 20% więcej niż wynosi cena nie spersonalizowanego produktu. Co ciekawe, 22% klientów jest skłonna do podzielenia się swoimi danymi w zamian za bardziej spersonalizowany produkt.
Dlaczego klienci wybierają personalizowane produkty?
- Personalizowane produkty mogą być świetnym prezentem.
- Lubią to, co jest unikalne.
- Standardowo produkty czy usługi nie oferują dokładnie tego, czego klienci oczekują.
- Zaprojektowanie czegoś samodzielnie jest szczególnym doświadczeniem.
- Chętniej kupują coś, co wyraża ich osobowość.
Powyższe powody powinny być przyczyną rozważań do wprowadzenia personalizowanych produktów do swojego sklepu internetowego. Jak pokazuje wspomniane badanie Deloitte, w niektórych kategoriach (ubrania, obuwie, meble, dodatki do domu, akcesoria i biżuteria) ponad 50% klientów wyraża zainteresowanie zakupem personalizowanych produktów. W tym przypadku problemem dla klientów nie będzie nawet nieco dłuższy czas oczekiwania.. Wprowadzenie personalizowanych produktów to również szansa na podniesienie sprzedaży, a także wzmożenie ruchu w sklepie czy konwersji.
Zastanawiasz się, jak wprowadzić personalizację produktów w sklepie? Mserwis.pl może Ci w tym pomóc, oferując konfigurator produktu zrealizowany na podstawie Twoich oczekiwań i wytycznych. Sprawdź, jak pomogliśmy już kilkunastu naszym klientom, którzy od lat korzystają z konfiguratorów produktów i dzięki nam podnieśli sprzedaż w swoich sklepach. Doskonałym przykładem jest serwis PlasticExpress, dla którego stworzyliśmy konfigurator płyt z plexi. Podczas kilkuletniej współpracy serwis rozwinął się na tyle, że obecnie oferuje konfiguratory również w Niemczech, Francji oraz Czechach, a w planach ma dalszą rozbudowę konfiguratora.
Z chęcią pomożemy Ci w oszacowaniu tego, jakie elementy danego produktu mogą być konfigurowane i w jaki sposób może wyglądać konfigurator. Napiszemy go w pełni indywidualnie dla Ciebie. Jedną z ostatnich firm, która powierzyła nam stworzenie konfiguratora produktów, jest Techmark – producent szaf i mebli, który teraz oferuje swoim klientom szafy na indywidualne zamówienie. Sprawdź na stronie, w jaki sposób możesz skonfigurować szafę dla siebie.
Personalizacja w marketingu
Czy mówiąc o trendzie personalizacji możemy mówić tutaj tylko o trendzie w kategorii produktu? Marketing jest nieodłącznym elementem e-commerce, dlatego nie możemy pominąć personalizacji w tym kontekście. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę i jak możemy wykorzystać personalizację w marketingu?
- Poświęć czas na analizę danych
Nie ma nic gorszego niż realizowanie swoich działań bez solidnej analizy dostępnych danych. Spędź czas na analizowaniu tego, kim są Twoi klienci, co lubią, jak się zachowują i jak kupują. Jeśli angażujesz się w kontakt ze swoimi odbiorcami za pomocą social mediów czy newslettera, prawdopodobnie doskonale wiesz co lubią. Użyj tych danych do zrozumienia preferencji i zainteresowań Twoich klientów. Spędzanie czasu na analizie danych jest kluczowe do rozpoczęcia personalizacji w marketingu.
- Stwórz profile odbiorców
Klienci Twojego sklepu są wyjątkowi i jednocześnie potrafią być skrajnie różni od siebie. Mogą mieć inne zainteresowania, a lubić ten sam produkt. Wykorzystaj ten fakt i po analizie danych utwórz profile różnych klientów i dostosuj komunikację do ich charakteru. Nie będziesz w stanie spersonalizować marketingu, jeżeli nie będziesz miał jasno określonych profili klientów. Wykorzystaj dane do stworzenia wyczerpujących profili klientów, które będą podwalinami Twojej komunikacji marketingowej. Posiadanie dobrze zdefiniowanych profil klientów będzie pomocne w lepszym targetowaniu reklam, pozwoli spędzać mniej czasu na poprawianiu niedziałających reklam, a także podniesie konwersje i wygeneruje większy zysk.
- Oferuj to, czego pragną klienci
Po utworzeniu profili klientów, kieruj oferty, które będą zawierały to czego klienci oczekują. Oferuj content który będzie wpisywał się nie tylko profil klienta, ale także jego zainteresowania. Klienci chcą się dzisiaj czuć istotni. W 2022 roku nie będzie czasu na marnotrawstwo i promowanie czegoś, co nie będzie ekscytujące dla klienta. Siłą rzeczy odbije się to na Twoim sklepie, a także zyskach.
- Analizuj
Nie zapominaj o tym, że raz przeanalizowane dane mogą się zmienić i analiza to proces ciągły i systematyczny. Powinieneś poświęcać określony wycinek czasu w swoim kalendarzu właśnie na analizę. Niestety raz przeprowadzone analizy odnośnie zachowań klientów nie będą stałe. Klienci często się zmieniają, tak jak zmieniają się trendy, dlatego warto poświęcać w tygodniu, czy miesiącu, kilka lub kilkanaście godzin na to, żeby przeanalizować dostarczone dane.
- Bądź autentyczny
Kierując spersonalizowane oferty do klientów stajesz się bardziej autentyczny. Pokazujesz klientom, że troszczysz się o ich potrzeby bardziej niż o zyski. To kluczowy krok, jeżeli chodzi o wzrost lojalności klient klientów. Dzięki temu możesz budować spersonalizowany marketing dużo lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.
Obecni klienci mają jeszcze mniej czasu niż kiedykolwiek wcześniej, dlatego nie są zainteresowani nudnymi komunikatami, które nie zwracają się bezpośrednio do nich. Klienci nie chcą tracić czasu na szukanie tego, co mają kupić. Obecnie chcą podejmować szybkie i proste decyzje, a właśnie w tym pomoże im marketing spersonalizowany. Pamiętajcie, że bycie autentycznym jest Twoją przewagą, bo dzięki temu klienci spędzają mniej czasu na analizie, szybciej podejmują decyzje. Z kolei te decyzje przekształcają się w konwersję. To do Ciebie, marketera czy też właściciela sklepu internetowego należy zadanie dotyczące skrócenia ścieżki decyzyjnej i zakupowej, a personalizacja tylko Ci w tym pomoże.
Omnichannel, czyli rozszerzanie sprzedaży na social media
Platformy social media posiadają ogromne ilości odbiorców liczone w miliardach. Tylko w październiku 2021 roku w samej Rosji ponad 2 miliony użytkowników pobrało TikToka. Nie da się ukryć, że platformy social media zmieniają się tylko po to, aby ułatwić tak zwaną sprzedaż przez Social Commerce. Użytkownicy mogą bez wychodzenia z aplikacji dokonać zakupu z dowolnego sklepu.
W 2020 roku Instagram włączył zakładkę Sklep, która umożliwia użytkownikom zapoznanie się z produktami bezpośrednio w aplikacji. Z kolei Facebook ułatwił sprzedawcom budowanie sklepów internetowych w aplikacji, a także uprościł proces dodawania poszczególnych produktów. Pinterest oferuje płatne piny (publikacje), żeby pozwolić na promowanie swoich produktów lub usług. Social media stały się centrum naszego życia, a więc też naszych klientów. Spędzamy bardzo dużo czasu w urządzeniach mobilnych. Ponad 90% użytkowników social mediów korzysta z ich ulubionych platform przez smartfona, a 54% z nich szuka produktu właśnie w mediach społecznościowych.
Rok 2022 będzie obfitował w rozszerzanie kanałów sprzedaży właśnie w social mediach takich jak Instagram czy TikTok, gdzie użytkownicy spędzają bardzo dużo czasu i są zainteresowani zakupami w aplikacji. Warto rozważyć, czy możesz się znaleźć na tego typu platformach oraz czy już na nich jesteś. Obecnie wiele reklam pojawia się na Facebooku i Instagramie, a link do nich zwykle jest zawarty w reklamowanym poście i klienci bardzo często decydują się w niego kliknąć. W ten sposób mogą również poznać Twój sklep i dokonać zakupu.
Omnichannel to ułatwienie klientom dokonywania zakupów. Klienci mogą zakupić produkt online, a odebrać go stacjonarnie. To również rozszerzenie sprzedaży na social media, które na ten moment są darmową przestrzenią Marketplace, na której możemy wystawić swoje produkty. Warto o tym pamiętać w 2022 roku, planując swoją strategię sprzedaży.
Wygoda kupowania
Jak wspomniałam wcześniej, klienci mają mniej czasu niż kiedykolwiek wcześniej,dlatego w 2022 roku będzie liczyła się wygoda kupowania. Klienci będą korzystali tylko z tych sklepów, które posiadają intuicyjny interfejs, a zakupy będą mogły zostać zrobione z dużym komfortem dla użytkownika. Jeśli to możliwe, nie komplikuj procesu zakupowego. Jeśli klienci napotkają jakiekolwiek trudności, zaczną szukać innego sklepu, w którym będą mogli dokonać zakupów dużo prościej. Co w takim razie wpłynie na poprawienie wygody zakupów w sklepach internetowych?
- Umożliwienie klientom zamówienia w tak zwanym procesie 1-click (ang. one-click). Oznacza to, że klient może dokonać zakupu jednym kliknięciem, bez konieczności wypełniania danych do przelewu i zamówienia. W takim scenariuszu klient posiada już uzupełnione wszystkie formularze automatycznie, a jedyne co musi zrobić to kliknąć przycisk: Kupuję.
- Szybsze przechodzenie do koszyka. Klient zanim dokona zakupu to najczęściej musi przebić się przez podgląd koszyka i przejście do kolejnych etapów zamówienia. Żeby zapobiec takiej sytuacji, spróbuj umieścić wszystkie informacje na jednym ekranie. Wówczas kliknięcie na koszyk będzie powodowało przejście do niego i natychmiastową finalizację zakupu.
- Używanie popularnych metod płatności. Najlepiej tych, które są popularne i dostępne lokalnie. Zróżnicowane metody płatności sprawiają, że rozszerzamy bazę klientów. Klienci, którzy nie znajdą u Was interesujących ich metod płatności, po prostu znajdą inny sklep, który im to zaoferuje.
- Zapisywanie danych użytkowników na ich koncie. Dzięki temu powracający klient może jeszcze szybciej dokonać zakupu, na przykład za pomocą jednego kliknięcia.
- Możliwość kupowania bezpośrednio na stronie produktu. Klienci chcą mieć jasno oznaczone możliwości dokonania zakupu już na stronie kategorii, przeglądając poszczególne produkty.
- Widoczna cena, a także koszty dostawy przy produkcie. Niestety w wielu miejscach wciąż brakuje tych dwóch kluczowych informacji i trzeba się wysilić, by je znaleźć.
Sprawdź, czy Twój sklep internetowy ma wprowadzone takie funkcjonalności lub jesteś w stanie je wdrożyć. Dzięki tym kilku krokom może się okazać, że Twoi klienci częściej będą do Ciebie wracali.
Optymalizacja sklepów internetowych
Nawiązując do wcześniej wspomnianej wygody kupowania przez użytkowników, muszę wspomnieć o optymalizacji sklepów internetowych. Sklepy, które nie korzystają z dogodnych rozwiązań dla klientów, nie będą w stanie zaoferować jak najwyższej jakości swoich usług. Warto przyjrzeć się możliwościom optymalizacji sklepów internetowych, żeby w przyszłym roku żeby móc zaproponować jak najlepiej i jak najszybciej działające sklepy z wieloma wygodami dla klientów.
Na pomoc przychodzi optymalizacja sklepów internetowych. Co mam na myśli pisząc o optymalizacji? Sprawdź na listę poniżej i zobacz, co możesz zrobić, żeby przygotować swój sklep na 2022 rok:
- SEO – postaraj się zinwentaryzować wszystkie treści, które macie dostępne w swoim serwisie. Przygotuj je pod wyszukiwanie w Google. Być może warto sprawdzić aktualność tych treści i słów kluczowych? Przyjrzyj się swoim treściom. Warto również wrócić do poprzedniej części artykułu gdzie piszę o wyszukiwaniu głosowym, ponieważ ten obszar ma również duży potencjał jeżeli chodzi o SEO.
- Wygląd strony i układ menu – upewnij się, że Twoja strona jest czytelna dla klientów i łatwa do nawigacji. Jeśli masz jakikolwiek problem ze swoją stroną lub potrzebujesz pomocy w zmianie wyglądu, skorzystaj z usług naszych programistów, którzy z chęcią pomogą w przeprowadzeniu zmian. Sprawdź usługę programisty na godziny!
- Słowa kluczowe – wyczerpujące słowa kluczowe pomogą w odnalezieniu klientów. Ci, którzy będą szukali odpowiedniego dla siebie produktu, trafią na Twoją stronę, właśnie ze względu na dobrze dobrane słowa kluczowe. Wybierz odpowiednie nazwy i opisy produktów, a przyciągniesz klientów, którzy będą zainteresowani Twoimi produktami czy usługami.
- Call to action (ang. CTA), czyli wezwanie do działania – posiadając na swojej stronie czy treściach interesujące wezwanie do działania, jesteś w stanie zmienić kogoś kto po prostu czyta o danym produkcie, w klienta. Klienci zanim dokonają zakupu, zwłaszcza tych droższych produktów, bardzo często się nad nim długo zastanawiają. Szukają również informacji na ten temat i dzięki odpowiednim treściom i wezwaniom, możesz zachęcić ich do zakupu.
- Aktualizacja oprogramowania sklepu lub strony – bardzo często zgłaszają się do nas klienci, którzy posiadają sklepy internetowe, ale zbyt długo się ładują albo nie wyświetlają części treści. Takim klientom oferujemy usługę optymalizacji serwisu internetowego. Jeśli posiadasz sklep lub stronę opartą o WordPressa, Joomlę, Drupala lub Prestashop, to usługa jest dedykowana właśnie Tobie! Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.
Jak widzisz, wiele elementów ma wpływ na poprawne działanie sklepów internetowych. Postaw się w roli swoich klientów i sprawdź, czy wszystko działa poprawnie. Czy strona nie ładuje się za wolno, czy wszystkie elementy sklepu wyświetlają się poprawnie na różnych przeglądarkach lub czy oprogramowanie sklepu jest aktualne. Nieaktualne oprogramowanie sklepu to jeden krok bliżej do tego, aby sklep został przejęty przez osoby trzecie, dlatego warto pochylić się nad tymi kilkoma aspektami.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że przedstawione rady pozwolą Ci wkroczyć w rok pełen sprzedaży produktów i usług. Który z trendów uda Ci się wdrożyć w swoim sklepie? Podziel się z nami koniecznie tym, co zamierzasz wprowadzić, a także o tym co myślisz o obecnie zapowiadanych trendach. Kolejna porcja trendów czeka nas za rok!
W MSERWIS.pl i Domeny.tv przez 7 lat dbałam o jak najlepszy kontakt z klientami. Rozwiązywałam ich najprzeróżniejsze problemy i nadzorowałam nad systemem zgłoszeń pomocy technicznej. Aktywnie śledziłam zmiany dotyczące oferty firmy oraz trendy technologiczne, aby zapewnić klientom jak najlepsze wsparcie.
Zajmowałam się obsługą kluczowych klientów, a także byłam odpowiedzialna za marketing wielu produktów. Rozumiem techniczne aspekty branży i potrafię skutecznie komunikować się z interesariuszami z różnych działów.
Komentarze