Nie ma znaczenia na jakim etapie rozwoju Twojego internetowego biznesu jesteś – prędzej czy później będziesz musiał utworzyć landing page. To pojedyncza strona internetowa, której głównym celem jest promocja lub sprzedaż konkretnego produktu/usługi. Z naszego artykułu dowiesz się jak ją stworzyć prawidłowo oraz na co warto zwrócić uwagę przy projektowaniu tego typu stron.
Jaka jest różnica między typową stroną internetową a statycznym landing page? Choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać bardzo podobnie, w praktyce znacznie różnią się od siebie.
Wyobraź sobie, że jesteś organizatorem wycieczek i obiecałeś zabrać wszystkich uczestników na zwiedzanie Koloseum. Jednak zamiast tego, zawozisz ich do Rzymu, a następnie zostawiasz w losowym miejscu. Uczestnicy czują się zagubieni i nie mają pojęcia, jak mogą dostać się tego pięknego monumentu.
Tak samo może być z reklamą, która doprowadza klientów nie do określonego miejsca z produktem lub usługą, lecz np. do Twojej strony głównej. Tam trudno jest się odnaleźć – nie wiadomo, w co najpierw kliknąć, by znaleźć potrzebną rzecz lub jak poruszać się po witrynie. Zamiast serwować klientom nerwy związane z błądzeniem po Rzymie, mógłbyś zabrać ich bezpośrednio do Koloseum. Tak samo poprzez reklamę możesz przenieść swoich odwiedzających na konkretny landing page, na którym od razu znajdą to, czego szukają.
Główna różnica między stroną internetową a landing page polega więc na tym, że tworzy się je w zupełnie innych celach.
W jakich sytuacjach lepiej zbudować standardową stronę internetową, a kiedy lepiej stworzyć landing page? Co powinieneś wziąć pod uwagę przy ich projektowaniu? Która z nich będzie lepsza dla zwiększenia sprzedaży, a która wzmocni siłę Twojej marki? W tym artykule rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości.
Landing page – co to jest?
Landing page to samodzielna strona, która jest utworzona w celu osiągnięcia jednego, konkretnego celu biznesowego. Najczęściej jest to miejsce, w którym klienci “lądują” po kliknięciu w baner, link sponsorowany lub reklamę Google AdWords.
Landing page znacznie różni się od klasycznej strony internetowej – nie posiada żadnych zakładek oraz innych funkcji, które mogłyby rozproszyć uwagę odwiedzającego stronę.
Na przykład, sprzedaż e-booka lub kursu online nie byłaby szczególnie opłacalna, gdybyś informację o nich umieścił na swojej stronie głównej. Dlaczego? Ponieważ znajduje się na niej za dużo innych komunikatów i szansa, że odwiedzający zauważy to na czym Ci zależy najbardziej (informację o nowym e-booku) jest niewielka.
Poza tym, bardzo często stworzenie landing page jest najlepszym sposobem na przetestowanie pomysłu zanim zainwestuje się duże pieniądze w raczkujący biznes. W ten sposób można ocenić, czy nasze założenia dotyczące potrzeb klienta były na pewno słuszne.
Na przykład założyciel firmy Buffer, która pomaga zautomatyzować działania w social media poprzez planowanie publikacji, zdecydował się najpierw przetestować swój bardzo innowacyjny pomysł. Stworzył prosty landing page, na którym ludzie mogli dowiedzieć się podstawowych informacji o jego produkcie – jak będzie działał, poznać cennik oraz główne funkcjonalności.
Jego głównym celem było sprawdzenie, czy jest w ogóle zapotrzebowanie na tego typu usługę. Produkt nie był jeszcze gotowy w tamtym momencie, dlatego odwiedzającym udostępniono możliwość zapisania się na listę oczekujących. W ten sposób uzyskano adresy e-mail osób, które byłyby potencjalnie zainteresowane tą usługą.
Założyciel firmy Buffer wykorzystał e-maile do zbierania wartościowego feedbacku, który okazał się później bardzo pomocny podczas tworzenia aplikacji, na którą faktycznie jest zapotrzebowanie na rynku.
Buffer jest świetnym przykładem tego, jak stworzenie landing page pomogło założycielowi firmy zweryfikować poprawność jego założeń. Czas to pieniądz, im szybciej zaczniesz, tym lepiej! Nie bądź perfekcjonistą – zrób pierwszy krok, budując landing page! Testowanie pomysłów to najlepszy sposób na osiągnięcie sukcesu.
Różnice między standardową stroną internetową a landing page
Organizując konkretną kampanię marketingową, powinieneś mieć świadomość, że Twoja strona główna… prawdopodobnie nie będzie sprzedawać. Dlaczego nie? Ponieważ odwiedzający będą rozproszeni przez wiele różnych elementów wyświetlanych na Twojej stronie. Dlatego kampania marketingowa jest idealną okazją, żeby stworzyć… landing page.
W jakich sytuacjach warto zbudować stronę internetową, a w jakich landing page? Pomyśl o tym, jaki jest Twój główny cel i co chcesz osiągnąć.
Twoja strona internetowa składa się z wielu podstron, kategorii, funkcji i rozbudowanej nawigacji. Powinna zawierać również wszystkie szczegóły dotyczące Twojej działalności, takie jak wizja, misja, opis produktów lub dane kontaktowe.
Twoja strona główna ma spełniać konkretny cel – reprezentować Twoją firmę i produkty. Poprzez prezentację członków Twojego zespołu oraz umieszczanie na firmowym blogu eksperckich artykułów, zwiększasz wiarygodność swojej firmy oraz budujesz relacje z potencjalnymi klientami.
Z czasem Twoja strona zacznie pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania w Google, dzięki czemu będziesz miał możliwość przyciągnąć nowych klientów. Tak więc Twoja witryna w znacznym stopniu wpłynie na zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.
Jeśli przekonałeś już swoich odwiedzających do Twojej marki – polubili ją, a Ciebie uważają za eksperta, to dobry moment, żeby rozpocząć sprzedaż. I najlepiej będzie, gdy w tym celu stworzysz oddzielny…
Landing page, czyli stronę prezentującą Twój produkt. Stworzysz ją w jakimś konkretnym celu – np. żeby pokazać nowy produkt lub zaprezentować ofertę specjalną, zachęcić odwiedzających do zakupu lub po prostu zebrać dane kontaktowe zainteresowanych osób. Głównym powodem tworzenia landing page-y jest zwiększenie sprzedaży.
Taka statyczna strona zawiera wszystkie niezbędne informacje o konkretnym produkcie lub ofercie. Posiada ograniczoną nawigację, parę głównych funkcjonalności oraz składa się z elementów takich jak dobra treść, obrazki i krótki formularz. Nie zobaczysz na niej menu, odnośników do mediów społecznościowych czy innych interaktywnych elementów.
Landing page będzie idealnym rozwiązaniem dla płatnego ruchu, pochodzącego z Google Ads. Pomoże Ci wygenerować więcej leadów (osób, które mogą interesować się Twoją ofertą) oraz zwiększyć współczynnik konwersji. Osoby, które klikną w taki płatny link, wylądują na konkretnej stronie, gdzie zostanie im zaproponowane rozwiązanie, którego potrzebują.
Oczywiście najbardziej dochodową strategią jest zbudowanie strony głównej, do której klienci będą mogli wrócić w każdej chwili, a następnie utworzenie konkretnych landing page’y na specjalne okazje, gdy chcemy coś sprzedać lub uzyskać jakieś konkretne informacje od naszych potencjalnych klientów.
Jak stworzyć dobry landing page, który sprzedaje?
1. Wybierz jeden cel dla Twojego landing page
Twoje strony docelowe będą różne, w zależności od celów, jakie chcesz osiągnąć. Pamiętaj, aby wybrać tylko jeden, konkretny cel. To jedyny sposób na to, aby Twoja strona docelowa sprzedawała. Powinieneś wybrać jedno, precyzyjne wezwanie do działania. Zasugeruj odwiedzającemu podjęcie jednej, określonej czynności, takiej jak:
– dokonanie zakupu – na przykład zakup najnowszego e-booka lub kursu online,
– wypełnienie ankiety – w ten sposób zbierasz informacje na temat potencjalnych klientów, aby stworzyć najlepszą wersję swojego produktu,
–zapis na newsletter – dzięki temu pozostaniesz w kontakcie ze swoimi odwiedzającymi i za pomocą e-mail marketingu być może zamienisz ich w klientów,
–wypełnienie formularza – zbierzesz informacje demograficzne o potencjalnych klientach, a następnie zespół ds. sprzedaży i marketingu z łatwością stworzy persony, dzięki którym łatwiej będzie Ci stworzyć produkt spełniający potrzeby grupy docelowej,
–zapis na wydarzenie, dzięki któremu znacząco zwiększysz frekwencję uczestników.
2. Stwórz intrygujący nagłówek
Jest to prawdopodobnie jeden z najważniejszych elementów Twojego landing page. Pierwsze wrażenie liczy się najbardziej. Twój nagłówek powinien przyciągnąć uwagę odwiedzającego i sprawić, że będzie chciał odkryć więcej szczegółów. W zależności od tego, jak dobry jest tytuł, ludzie bez wahania przeczytają resztę tekstu lub opuszczą stronę. Warto, żeby nagłówek rzeczywiście odpowiadał jej tematyce, a nie służył tylko do przyciągnięcia uwagi. Takie działanie może jedynie zniechęcić odwiedzającego do dalszej eksploracji strony.
3. Wymyśl przekonujący podtytuł
Dobry podtytuł powinien zdradzać odrobinę więcej szczegółów i wprowadzać do kolejnej części, jaką jest główny tekst.
4. Napisz zachęcający tekst
Twoje treści muszą być na tyle dobre, że przekonają odwiedzającego do wykonania przez niego konkretnych czynności. Tekst powinien być krótki i dobrze przemyślany. Pamiętaj, że na tej stronie masz niewiele miejsca i tutaj każde słowo ma znaczenie. Treść powinna być kompletna, przekonująca i zwięźle przekazywać najważniejsze informacje o Twoim produkcie/usłudze. Poinformuj odwiedzającego o korzyściach, jakie będzie czerpał po wykonaniu pożądanej przez Ciebie czynności.
5. Zamieść atrakcyjną grafikę lub filmik
Zdjęcie ma nawiązywać do wszystkiego co napisałeś wcześniej. Powinno być duże, o wysokiej rozdzielczości i zapadać w pamięć. Pomóż odwiedzającym zwizualizować Twój produkt. Wykorzystując wizerunek człowieka, zbudujesz większe zaufanie. I jeszcze jedno: unikaj fotografii ze stocków, czyli z ogólnodostępnych banków zdjęć. Wyglądają one sztucznie i zdecydowanie nie zadziałają na Twoją korzyść.
6. Dodaj krótki formularz
W zależności od Twoich celów i potrzeb, formularz będzie składać się z innej liczby pól. Jeśli chcesz promować swojego e-booka, będziesz potrzebować jedynie imienia i adresu e-mail Twojego potencjalnego klienta.
Jednak zbierając dane do rejestracji na konkretne wydarzenie, będziesz potrzebował dokładniejszych informacji, takich jak nazwiska i numery telefonów komórkowych. Po raz kolejny – ogranicz informacje, które chcesz uzyskać od odwiedzającego. Nie komplikuj formularza, ponieważ wtedy tylko zniechęcisz go do realizacji Twoich założeń.
7. Wezwanie do działania
Przycisk musi być widoczny i powinien wyraźnie informować klienta o tym jakie ma podjąć działania. Kolor przycisku CTA (wezwanie do działania) powinien być wyrazisty i różnić się od reszty strony. Rozważ użycie negatywnej przestrzeni, tzw. „białej przestrzeni”, która tak naprawdę ma niewiele wspólnego z tym kolorem.
Odnosi się ona do obszarów na stronie, w których nie znajdują się żadne inne elementy, tylko pusta przestrzeń. Celem tworzenia białych przestrzeni jest pomoc odwiedzającemu w skupieniu się na jednym, konkretnym zadaniu. W przypadku landing page będzie to kliknięcie przycisku zachęcającego do wykonania pożądanej przez Ciebie czynności: przykładowo zapisania się na newsletter lub dokonania zakupu.
Potrzebujesz pomocy w zbudowaniu landing page’a, który sprzedaje?
Chętnie pomożemy Ci rozwinąć Twój pomysł! Kroki opisane w tym artykule nie będą pasować do każdej sytuacji – to tylko ogólny szkic. W zależności od Twoich celów, każdy landing page będzie wyglądać inaczej. Jednak wspólną cechą wszystkich jest minimalistyczny i jednocześnie zapadający w pamięć layout (wygląd).
Nie ma wątpliwości, że dobre landing page mogą doskonale wspierać strategie marketingowe. Czy masz jakieś wskazówki, jak stworzyć landing page, który generuje lepszą sprzedaż? Daj znać w komentarzach!
Komentarze