Posiadasz stronę internetową i wymagasz od użytkowników tworzenia kont? Możesz przez to odstraszyć około 24% potencjalnych nabywców. Tak informują badania z 2022 roku przeprowadzone przez Baymard – niezależny instytut badawczy UX w sieci.
W dzisiejszych, rozwojowych czasach zmuszanie użytkowników do tworzenia kolejnych kont i zapamiętywania danych logowania spotyka się z krytyką. Warto zatroszczyć się o komfort użytkowników, zredukować czas potrzebny na ich zakupy i zapewnić im możliwość błyskawicznego logowania jednym kliknięciem.
Jednak czy wdrożenie tej funkcjonalności oznacza same zalety? Każdy kij ma dwa końce i nie inaczej jest w tym przypadku. O czym mowa? Zaraz się przekonasz.
Czym jest logowanie społecznościowe jednym kliknięciem?
Logowanie społecznościowe jednym kliknięciem (zwane również jako: logowanie społecznościowe, logowanie bez hasła, logowanie 1-kliknięciem, logowanie one-click, logowanie 1-click), to prosta i błyskawiczna metoda logowania do danej strony internetowej bez konieczności tworzenia nowego konta lub wpisywania danych logowania do już utworzonego konta. Dzięki temu odbiorcy Twojej strony zaoszczędzą czas i nie będą musieli wymyślać i zapamiętywać kolejnych nazw użytkowników oraz kombinacji haseł, aby uzyskać dostęp do Twojej witryny.
Jak działa logowanie społecznościowe jednym kliknięciem?
Weryfikacja tożsamości przy logowaniu jednym kliknięciem odbywa się za pośrednictwem konta użytkownika na stronie trzeciej, przykładowo poprzez: pocztę e-mail, portal społecznościowy, dedykowane konto danej marki, a nawet za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do popularnych metod należą logowanie Facebookiem i logowanie kontem Google.
Przeważanie działa to tak, że użytkownik w momencie logowania do danego portalu, przykładowo Domeny.tv, może samodzielnie zdecydować, na jaki wariant się decyduje: tradycyjne logowanie lub poprzez jedno kliknięcie. W przypadku drugiego rozwiązania zostanie przekierowany na zewnętrzną stronę i będzie musiał wpisać prawidłowe dane logowania do konta tej strony (chyba, że jest już się zalogowanym w tle). W przypadku podania niewłaściwych danych, uwierzytelnianie nie powiedzie się i użytkownik nie uzyska dalszego dostępu. Powodzenie będzie skutkowało zamknięciem sesji i uzyskaniem dostępu do Domeny.tv.
Większość portali oferuje funkcjonalność, która domyślnie i bezpośrednio po kliknięciu odpowiedniego przycisku zaloguje Cię do panelu administracyjnego. Jednak to rozwiązanie nie jest standardem i logowanie może odbywać się inaczej. To znaczy, istnieją serwisy, w których najpierw musisz utworzyć konto, potem dobrowolnie powiązać je z danym portalem i dopiero wtedy możesz używać logowania za pośrednictwem tego portalu (bez konieczności wpisywania danych logowania głównego konta) – tak jak ma to miejsce w Domeny.tv.
Przykłady zastosowania logowania społecznościowego
Na potrzeby artykułu zebraliśmy dla Ciebie kilka przykładów stron, które posiadają u siebie wdrożone logowania 1-click za pośrednictwem różnych portali. Zobacz, jak powszechne i różne metody logowań dostępne są na rynku.
W ilu i jakich portalach umożliwiających logowanie 1-click masz utworzone konto? – napisz w komentarzu pod tym artykułem.
Dlaczego Twoja strona internetowa potrzebuje funkcjonalności logowania jednym kliknięciem?
Zwiększenie sprzedaży
Kluczowym czynnikiem, dlaczego powinieneś zainteresować się wdrożeniem logowania społecznościowego na swojej stronie jest zwiększenie przychodów. Wspomnieliśmy na początku artykułu, że średnio 24% użytkowników, którzy muszą stworzyć konto rezygnuje z zakupów i porzuca swoje koszyki. Redukując ten procent zwiększysz konwersję.
Zwiększysz User Experience
Komfort Twoich odbiorców powinien być dla Ciebie priorytetem. Zapewniając na swojej stronie funkcjonalność logowania jednym kliknięciem, przyczynisz się do wygodniejszego korzystania z Twojej witryny i zaoszczędzisz czas swoim użytkownikom. Wyeliminujesz konieczność tworzenia nowych kont i zapamiętywania kolejnych danych logowania. Rejestracja w Twoim serwisie będzie prosta i błyskawiczna.
Wdrażając logowanie jednym kliknięciem, ułatwisz korzystanie z Twojej witryny użytkownikom mobilnym i zapewnisz im szybki dostęp do panelu klienta. W końcu łatwiej jest uzupełnić wymagane pola rejestracyjne z komputera niż urządzenia mobilnego. Ponadto nie zawsze strony dopasowane są pod małe ekrany.
Dostosujesz się do panujących trendów
Media społecznościowe (social media) są wszechobecne i z dużym prawdopodobieństwem każdy z nas posiada minimum jedno konto w danym portalu. Według raportu dostarczonego przez serwis DataReportal (portal oferujący globalne statystyki cyfrowe), w 2022 roku ponad 75 procent globalnej populacji korzystała z mediów społecznościowych, dlatego warto być zorientowanym właśnie na te kanały.
Na podstawie raportu LoginRadius (firma oferująca usługi rejestracji klientów) w 2022 roku logowanie społecznościowe było preferowaną metodą logowania (nad tradycyjną metodą) przez blisko 74% użytkowników w wieku 18 – 25 lat i blisko 62% użytkowników w wieku 26-35 lat. Wykres pokazuje rosnące zapotrzebowanie na logowanie społecznościowe u młodych osób i rzeczywiste zapotrzebowanie na rynku na omawianą funkcjonalność.
Ponadto inny wykres pokazuje, że logowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych zapewnia około 27% badanych firm.
Jakie logowania społecznościowe warto wdrożyć w Europie?
Bazując na raporcie LoginRadius z 2022 roku zdecydowanymi faworytami w Europie są Facebook i Google. Jeśli chciałbyś wdrożyć logowanie społecznościowe na swojej stronie na rynku europejskim, to powinieneś pomyśleć o wdrożeniu tych dwóch preferowanych sposobów logowania.
Zgromadzisz więcej danych o użytkownikach
Nowe konta oznaczają unikatowe dane o Twoich klientach. Informacje o użytkownikach będą przydatne w budowaniu kampanii marketingowych i pozwolą Ci dokładnie zdefiniować grupę docelową. Wprowadzając logowanie społecznościowe na swojej stronie, będziesz w stanie uzyskać nawet ponad 200 różnych, zweryfikowanych danych na temat użytkowników.
Zmniejszysz ilość fałszywych kont
Korzyścią z zastosowania logowania społecznościowego jest możliwość zmniejszenia ilości fałszywych kont na stronie. Będzie to przydatne szczególnie dla administratora serwisu, a także dla klienta. Tworzenie fałszywych kont to oszustwo, które może przyczyniać się np. do nieetycznego rozpowszechniania fałszywych informacji, wpływania na recenzje i oceny produktów, a nawet rozprowadzania złośliwego oprogramowania w obrębie serwisu. Jeśli logowanie powiązane będzie wyłącznie z kontami w mediach społecznościowych, które weryfikują dane klientów, to przyczynisz się do zmniejszenia liczby fałszywych rejestracji.
Minusy logowania jednym kliknięciem
Z wygodnym logowaniem one-click związane są też negatywne aspekty. Na niektóre z nich częściowo mamy wpływ i możemy je łagodzić, a częściowo są zależne od życiowych postaw i przekonań użytkowników, które już trudniej zmienić.
Bezpieczeństwo
Wyobraź sobie, że nieuprawniona osoba uzyskała dostęp do Twojego komputera, na którym jesteś domyślnie niewylogowany w popularnych kanałach: Facebook, Gmail, Instagram. Mając dostęp do chociażby jednego z tych kanałów, istnieje spore ryzyko, że za pośrednictwem funkcjonalności logowania społecznościowego osoba uzyska dostęp do kolejnych portali, nawet jeśli nie będzie znała do nich haseł. A jeśli np. masz podłączoną kartę w danym sklepie, to dajesz złodziejowi zielone światło na zakupy za Twoje pieniądze. Dlatego unikaj pozostawionych, zalogowanych kont w swoich portalach i nie zostawiaj włączonego komputera czy smartfona w towarzystwie nieznanych osób.
Brak zaufania użytkowników
Minusem logowania społecznościowego jest to, że nie wszyscy użytkownicy zaufają Twojej witrynie i chętnie zalogują się do niej swoimi prywatnymi profilami. Dodatkowo wiele osób nie ufa korporacyjnym gigantom takim jak Facebook czy Google. Przekonanie użytkowników do zalogowania się przy użyciu loginu społecznościowego może być trudne, jeśli w przeszłości mieli złe doświadczenia związane z bezpieczeństwem w innych serwisach oferujących tego typu sposób logowania. Dlatego należy dać im wybór.
Pominięcie klientów nieposiadających konta w mediach społecznościowych
Jeśli Twoja strona internetowa posiadałaby wyłącznie logowanie przez media społecznościowe, to mógłbyś przez to ograniczyć dostęp do niej wąskiej grupie odbiorców.
Ignorancja
Opieranie swojej strony wyłącznie na logowaniu społecznościowym może być utożsamiane przez Twoich odbiorców z brakiem szacunku dla ich prywatnych danych.
Fałszywe informacje
Loginy społecznościowe niekoniecznie oznaczają same rzetelne informacje i mogą również dostarczać fałszywych danych. Media społecznościowe przeważnie nie wymagają od swoich użytkowników rejestrowania się prawdziwymi danymi i nie mają obowiązku ich weryfikacji. To z kolei może wpływać negatywnie na działania marketingowe oraz na utrudniony kontakt, jeśli np. adres e-mail czy numer telefonu są nieprawdziwe.
Logowanie społecznościowe dla Twojej strony i sklepu internetowego
Logowanie jednym kliknięciem to zdecydowanie bardzo wygodna i komfortowa forma uzyskiwania dostępów w sklepach i na stronach internetowych. Bazując na przedstawionych wcześniej wykresach, taką metodę zapewnia około 27% światowych firm. Dodatkowo jest to preferowana metoda przez pokolenia Z (roczniki 1995+) i Y (roczniki 1980-1996). Jeżeli myślisz przyszłościowo, zależy Ci na nowych klientach i chciałbyś wyjść naprzeciw młodym pokoleniom, to wdróż logowanie społecznościowe na swoich stronach.
W MSERWIS chętnie Ci w tym pomożemy i wdrożymy takie formy logowania społecznościowego, o jakich sobie tylko zamarzysz (o ile będzie to oczywiście możliwe)! Skontaktuj się z nami i ustalmy razem szczegóły.
Podsumowanie
Logowanie społecznościowe za pomocą jednego kliknięcia ma swoje zalety i wady. Z tą formą uzyskiwania dostępu do konta klienta związana jest szybkość, prostota i wygoda. Eliminuje ona konieczność generowania kolejnych profili i zapamiętywania danych logowania. Dzięki logowaniu społecznościowemu będziesz w stanie zgromadzić unikatowe dane na temat swoich odbiorców. Będziesz w stanie zwiększyć sprzedaż i utrzymasz na stronie niecierpliwych odbiorców.
Musisz jednak liczyć się z tym, że nie wszyscy użytkownicy chętnie będą logować się do Twojej strony za pośrednictwem profili społecznościowych. Będą to użytkownicy, którzy cenią swoją prywatność, dbają o bezpieczeństwo swoich danych i nie ufają korporacyjnym gigantom. Ponadto nie wszyscy użytkownicy posiadają konta w portalach społecznościowych.
Dobrym pomysłem jest zapewnienie użytkownikom alternatywnych rozwiązań, czyli zarówno logowania społecznościowego, jak i logowania tradycyjnego. Oprócz tego wybierz formy logowania społecznościowego dopasowane do swojej grupy docelowej.
W artykule przedstawiliśmy, dlaczego warto posiadać logowanie społecznościowe na swojej stronie i jakie obustronne korzyści daje ta forma autoryzacji. Jeśli chciałbyś wdrożyć to rozwiązanie w swojej witrynie, to skontaktuj się z nami. Chętni Ci w tym pomożemy 🙂
Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.
Komentarze