W Twoim sklepie stacjonarnym sprzedaż przebiega bez większych trudności: klient może przyjść i wnikliwie obejrzeć towar, zadać pytania o różne jego konfiguracje i zamówić dokładnie to, czego szuka. Prowadzisz także sklep internetowy, jednak sprzedaż w nim nie przynosi takich zysków jakich się spodziewasz.

Wiesz, że jest coś, co powstrzymuje klienta przed zakupem online. W sklepie internetowym nie ma on możliwości, aby dokładnie przyjrzeć się produktowi. Nie ma też pewności, że zdjęcia przedstawiające towar oddają jego pełny charakter. Co więcej, wielu klientów chciałoby zamówić oferowany przez Ciebie produkt, ale w innych wymiarach, kolorach lub kształtach. Niestety nie jest to możliwe, dlatego klienci nie dokonują zakupu i szukają rozwiązań u innych. 

Na pewno nieraz zastanawiałeś się, jak możesz zmienić tę sytuację, wyróżnić się spośród konkurencji i zaspokoić potrzeby klientów. Odpowiedzią może być stworzenie konfiguratora produktów, który pomoże lepiej przedstawić produkty w sklepie internetowym poprzez ich personalizację. Zapoznaj się ze wskazówkami, które pomogą Ci zaplanować budowę idealnego konfiguratora.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zaplanować budowę konfiguratora od podstaw.
  • Co powinieneś wziąć pod uwagę przy projektowaniu konfiguratora, aby uzyskać najbardziej satysfakcjonujący rezultat.

Konfigurator produktów możemy dodać do istniejącego już e-sklepu lub zlecić budowę nowej platformy zawierającej to narzędzie. W przypadku integracji, czyli połączenia konfiguratora z istniejącym e-sklepem lub programem, konieczne będzie pozyskanie informacji technicznych o jego budowie. Będą to między innymi użyte technologie. Uzyskasz je od twórców sklepu lub producenta oprogramowania.  

W jaki sposób rozpocząć proces?

Budowa konfiguratora to nie tylko personalizacja zakupu dla klienta i zwiększenie sprzedaży produktów w e-sklepie. To także nowe wyzwanie logistyczne dla Twojego biznesu internetowego. Aby uzyskać efekt na jakim Ci zależy, przed zleceniem wykonania konfiguratora produktów, zastanów się, dlaczego chcesz go zbudować.

Jakie cele chcesz osiągnąć?

Początkiem procesu tworzenia konfiguratora będzie określenie celu biznesowego. Pomoże on w doborze właściwych rozwiązań, które umożliwią Ci rozwój sklepu internetowego.

Twoimi celami mogą być:

  • lepsza wizualizacja produktu zachęcająca do zakupu,
  • zmniejszenie ilości towarów zwracanych przez klientów, którzy po otrzymaniu przesyłki widzą różnicę między otrzymanym produktem, a tym dostępnym w sklepie,
  • wprowadzenie nowego produktu ze zmieniającymi się elementami,
  • podkreślenie unikalności produktów w e-sklepie,
  • uzyskanie przewagi konkurencyjnej, jeśli konkurencja nie posiada konfiguratora,
  • wyrównanie szans sprzedażowych w stosunku do konkurentów z branży, którzy mają już konfiguratory w sklepach internetowych.

Jakie produkty klient będzie mógł konfigurować?

Wysyłając zapytanie do software house warto przedstawić specyfikę branży oraz opisać jakie produkty będą dostępne do konfiguracji. Podając szczegóły dotyczące towarów warto także określić ich ilość oraz dostępne rodzaje i warianty. Dzięki temu zespół projektowy będzie w stanie lepiej dopasować rozwiązania do powstającego konfiguratora.

Jak określić wymagania?

Określenie wymagań funkcjonalnych, czyli tego, co będzie można wykonać w konfiguratorze i jakie funkcje ma on posiadać, powinno wynikać bezpośrednio z celu biznesowego. Na ich podstawie software house będzie mógł zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczne.

Pomocne w określeniu wymagań mogą być następujące pytania:

  • Co klient będzie mógł zobaczyć jako efekt konfiguracji?
  • Czy produkt będzie widoczny jako model 2D czy 3D? 
  • Które elementy produktu będą edytowalne?
  • Czy wszystkie warianty elementów mogą być łączone ze sobą?
  • Czy klient będzie mógł zamówić produkt od razu po konfiguracji? 

Możesz też wskazać przykład konfiguratora, na którym chciałbyś się wzorować. Może to ułatwić określenie funkcji, jakie powinien spełniać wymarzony konfigurator. Dodatkową wartość w postaci nowatorskich rozwiązań mogą też przynieść doświadczeni programiści z software house’u, dlatego warto zachować otwartość na ich propozycje. 

Jak można wizualizować produkt?

Wymagania dotyczące wizualizacji produktu będą obejmować sposób jego przedstawienia. Na początku zastanów się, czy towary będą prezentowane w wersji 2D czy 3D.

Przy wyborze sposobu wizualizacji należy wziąć pod uwagę specyfikę produktu i zdecydować, która z możliwości przyniesie więcej korzyści i lepiej zobrazuje produkt. Modele lub grafiki wizualizujące produkt możemy dostarczyć wykonawcy lub zlecić ich wykonanie.

Zastanów się czy:

  • klient będzie mógł obserwować zmiany produktu w czasie rzeczywistym, od razu po wyborze jednego z dostępnych parametrów, 
  • zmiany będą widoczne dopiero po wyborze wszystkich zmiennych elementów i kliknięciu przycisku zatwierdzającego wybrane parametry.  

Jak określić parametry?

Parametry w postaci funkcjonalności konfiguratora będą zależeć od produktu jaki oferujemy: inne będą dotyczyć butów, a inne sofy, czy płyty pleksi.

Parametry, jakie możemy wziąć pod uwagę, to na przykład: kolor, wielkość, szerokość, grubość, ilość otworów, rodzaj dostępnych materiałów. Każdej ze zmiennych można przypisać dowolną liczbę wartości, na przykład dwa kolory do wyboru: biały i czarny, pięć parametrów grubości: 1 cm, 2 cm, 3 cm, 4 cm, 5 cm. Określenie tych elementów będzie istotne na etapie projektowania rozwiązania.

Należy też zastanowić się, czy niektóre parametry nie będą wykluczać innych, na przykład ze względu na niedopasowanie rozmiarem poszczególnych części względem siebie lub ze względu możliwości produkcyjnych maszyn, które będą ograniczać wykonanie produktu w danej konfiguracji.

Na etapie spisywania wymagań możemy określić także sposób wybierania każdego z parametrów. W przypadku kolorów może to być na przykład wybór propozycji z ikonek w różnych barwach, a przy grubości –  z wariantów liczbowych (1 cm, 2 cm) lub określanie wartości suwakiem wg skali. Ważnym aspektem jest także decyzja, czy cena produktu ma być od razu widoczna, czy dopiero po dodaniu produktu do koszyka. Konsultacja proponowanych parametrów z software housem pozwoli na zaprojektowanie intuicyjnych rozwiązań, które ułatwią proces zakupowy.

Aby upewnić się, czy wszystkie możliwe parametry wizualne zostały wzięte pod uwagę, możesz spróbować stworzyć widok konfiguratora w całości. Będzie to tak zwana makieta, na której przedstawione będzie to, co użytkownik zobaczy na ekranie urządzenia. Przygotowanie makiety możesz także zlecić wykonawcy. Możesz ją również wykonać sam w formie odręcznego rysunku lub stworzyć ją w programie do tworzenia makiet. 

Czy klient będzie mógł kupić produkt od razu po konfiguracji?

Po konfiguracji produktu klient może mieć możliwość zakupu lub może skontaktować się z firmą w celu uzyskania wyceny klikając przycisk “zapytaj o ofertę”. Jeśli klient miałby mieć możliwość kupienia produktu od razu, należy zdecydować od jakich parametrów będzie uzależniona jego cena. Oznacza to, że musisz określić, przy jakich wartościach opłata będzie ulegać zmianie oraz stworzyć dla nich warunki kalkulacji. Może to być na przykład wyliczanie ceny na podstawie długości, wagi oraz koloru. Będą to podstawowe reguły wyliczania.

Zastanów się, czy różnica cen będzie widoczna od razu po zmianie parametru oraz czy będziesz uwzględniać zniżki przy zakupie większej ilości sztuk. Jeśli tak, to ustal wartość proponowanego rabatu dla konkretnych ilości zamówionych produktów. Czy cena będzie uwzględniała także inne zniżki, takie jak okresowe akcje promocyjne lub programy lojalnościowe? Będą to dodatkowe warunki wyliczania, które pozwolą zachować dotychczasową strategię oferowanych upustów i rabatów.

Czy konfigurator będzie połączony z innym programem?

Konfigurator może także przesyłać parametry wykonania danego produktu do odpowiedniego programu, np obsługującego maszynę produkcyjną. Informacje o oprogramowaniu trzeba przekazać firmie budującej konfigurator.

Na podstawie informacji technicznych o oprogramowaniu, z którego korzystasz, zespół programistów oceni możliwość wykonania integracji systemów.

Czy nowe parametry konfiguratora mogą być edytowalne?

Jeśli zależy Ci na samodzielnym dodawaniu nowych parametrów, to zespół programistyczny  może wdrożyć takie rozwiązanie. Z poziomu panelu administracyjnego będziesz mieć możliwość dodania nowej wartości do istniejących parametrów lub tworzyć nowe bez konieczności zlecania dodatkowych prac. Uzyskasz większą elastyczność w kształtowaniu oferty, zwiększy to jednak początkowe koszty wdrożenia.

Jeśli jednak nie będziesz korzystać z tej możliwości, dodawanie nowych funkcji można zlecić software house’owi w ramach rozbudowy narzędzia.

Podsumowanie

Konfiguratory produktów niosą za sobą wiele możliwości dla rozwoju e-biznesu dzięki tworzeniu spersonalizowanych towarów, które otrzymuje klient. Ważne jest, aby konfiguracja produktów była intuicyjna, a każdy użytkownik potrafił zmienić ich parametry. Określenie celu, czyli potrzeby wdrożenia konfiguratora pomoże ustalić, czego oczekujesz od tego narzędzia oraz jakie będą plany na jego ewentualny rozwój.

Software house może pomóc Ci wykonać proces analityczny związany z określeniem wymagań na początku współpracy. Będzie to szczególnie ważne, jeśli planujesz wprowadzenie na rynek nowego produktu i jego sprzedaż w określonym czasie. Software house pomoże także w ustaleniu priorytetów wykonania funkcjonalności oraz ewentualnego etapowania prac w wyznaczonym budżecie.

Składając zapytanie o konfigurator, powinieneś w pierwszej kolejności zastanowić się nad oczekiwaniami wobec niego. Upewnij się, że Twoje zapytanie zawiera najważniejsze informacje:

  • czy posiadasz już sklep internetowy, 
  • jakie rodzaje produktów sprzedajesz i które z nich będą konfigurowane, 
  • czy posiadasz gotową bazę produktów, 
  • czy produkt będzie wizualizowany w 2D czy 3D, 
  • czy posiadasz wizualizacje produktów i dostarczysz je software house’owi, 
  • jakie parametry będą mogli zmienić klienci przy konfigurowaniu produktu, 
  • czy klient będzie mógł od razu kupić produkt,
  • czy zostały stworzone reguły obliczania ceny dla produktów,
  • czy konfigurator będzie połączony z innym programem.

W MSERWIS posiadamy dział programistyczny, który jest w stanie wykonać kompletny sklep internetowy oraz konfigurator. Możemy pracować na dostarczonych zdjęciach produktów  lub przygotować ich modele 3D. Zadbamy o to, aby konfigurator był możliwie prosty w użyciu, działał szybko i był wygodny w obsłudze również na urządzeniach mobilnych.

Zapisz się na powiadomienia o nowych artykułach

i odbierz link do unikatowej oferty


* Wypełniając formularz wyrażam zgodę na przesłanie na mój adres e-mail powiadomień ze strony „www.mserwis.pl/blog”. Szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności: https://www.domeny.tv/polityka-prywatnosci

Polub nas na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Komentarze

4 odpowiedzi na “Jak zacząć budowę konfiguratora dla produktów w sklepie internetowym?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *