Czy byłeś kiedyś w kinie i doświadczyłeś dobrze zaczynającego się filmu z ciekawą fabułą, ale ze słabym zakończeniem? Kojarzysz to rozczarowanie i pozostawiony niesmak na wyjściu?
Taką sytuację można porównać do sklepu internetowego, który nie posiada u siebie przynajmniej kilku metod płatności. Odbiorca wejdzie do sklepu, ponieważ znajdzie w nim coś interesującego. Poświęci czas np. na weryfikację warunków sprzedażowych czy “przeklikanie” zamówienia do końca. Finalnie dokończy zamówienie, wybierając niedogodną dla niego formę płatności, z której nie będzie zadowolony. Albo po prostu opuści sklep z poirytowania, wiedząc, że już więcej go nie odwiedzi.
W swoim sklepie internetowym powinieneś dać odbiorcom możliwość wyboru różnych form zapłaty. W dużej mierze to one wpływają na zadowolenie klientów: czy zdecydują się na ponowne zakupy, czy polecą Twój sklep znajomym a finalnie na całą sprzedaż.
Dzięki artykułowi dowiesz się, które metody płatności powinieneś posiadać w sklepie internetowym sprzedającym produkty czy usługi w Polsce oraz całej Europie.
Jakie są popularne metody płatności dostępne w Internecie?
W 2021 roku sklepy internetowe oferują spory asortyment różnych metod płatności, których ciągle przybywa. Jeśli zależy Ci na sukcesie swojej firmy i chcesz dopasować się do potrzeb klientów, to powinieneś rozważyć wdrożenie przynajmniej kilku z nich.
Większość z przedstawionych niżej metod płatności można zaimplementować na stronie, korzystając z usług pośredników (multiintegratorów), którzy zapewniają integrację z danym systemem płatności. Dzięki temu w jednym miejscu możesz posiadać u siebie różne, lokalne bramki płatności bez konieczności wdrażania każdej formy z osobna.
Płatność elektroniczna obsługiwana przez operatora
System płatności elektronicznych dla sklepów internetowych – ułatwia akceptację płatności elektronicznych dla transakcji online. Jego główną zaletą jest zapewnienie bezpieczeństwa kupującemu i sprzedającemu podczas opłacania zamówienia. Płatności elektroniczne obsługiwane są przez wielu operatorów, a tworzone przez nich bramki płatności udostępniają możliwość płacenia kartą kredytową, przelewem bankowym czy płatnościami mobilnymi np. BLIK.
Do najpopularniejszych operatorów płatności online w Polsce należą: Przelewy24, PayU, BlueMedia, Tpay, iMoje, HotPay i Zen. Do globalnych operatorów zaliczają się na przykład: PayPal, Skrill, Stripe. Każdy z nich może różnić się warunkami współpracy, kosztami prowizji, udostępnionymi metodami płatności i sposobem wdrażania w sklepach internetowych. Nasi programiści wdrożyli już większość tych systemów, dlatego jeśli stoisz przed wyborem jednego z nich, to pomożemy Ci z decyzją!
Płatność BLIK
BLIK to polski system płatności mobilnych, uruchomiony z inicjatywy najpopularniejszych banków. To sześciocyfrowy kod wyświetlany przez aplikację banku, służący do akceptowania transakcji – w tym tych internetowych. Jest to jedna z szybszych metod płatności, gdzie nie jest wymagana znajomość numeru konta bankowego odbiorcy. Dzieje się tak, ponieważ transakcje odbywają się za pośrednictwem tego krótkiego kodu. Dodatkowo dzięki takiemu rozwiązaniu są bardziej anonimowe.
Płatność kartą płatniczą
Karta płatnicza to narzędzie, które przeważnie wydawane jest do zakładanego konta bankowego i zapewnia dostęp do pieniędzy zgromadzonych na posiadanym rachunku. Karty płatnicze można podzielić na fizyczną (plastikową) i wirtualną. Obiema można zapłacić za zakupy Internetowe w ten sam sposób, czyli podając numer karty, datę jej ważności oraz kod CVV/CVC służący do autoryzacji transakcji. Nigdy nie podawaj tych danych niezaufanym witrynom i osobom, ponieważ dają one dostęp do Twojej bankowości i mogą zostać wykorzystane do okradzenia Cię.
Karty dzielą się na debetowe i kredytowe. W pierwszym przypadku suma obciążeń finansowych nie może być większa niż środki właściciela konta. W drugim przypadku można korzystać ze środków, których aktualnie nie posiada się na rachunku, ponieważ są one przyznawane przez bank w ramach kredytowania.
Istnieją również karty przedpłacone (prepaid). Osoby posiadające takie karty mogą z nich korzystać jak z tradycyjnej karty, czyli wypłacać środki i płacić w Internecie, ale nie są w stanie samodzielnie ich zasilić.
Samodzielny przelew na konto sprzedawcy
Samodzielny przelew na konto sprzedawcy, znany jako “zwykły przelew”, polega na zleceniu transferu pieniędzy i własnoręcznym wpisaniu wszystkich niezbędnych danych do przelewu. Przelew może zostać zlecony np. w zewnętrznej placówce typu poczta, bank lub bezpośrednio po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej.
Płatność za pobraniem
Decydując się na płatność za pobraniem, zapłacisz za towar dopiero w momencie jego odbioru od kuriera. W odróżnieniu do pozostałych płatności transakcja zostanie sfinalizowana dopiero po otrzymaniu zakupionego produktu.
Płatność przy odbiorze osobistym
Jak sama nazwa wskazuje, płatność polega na opłaceniu zamówienia w momencie jego odbioru w punkcie u sprzedawcy.
Płatność portfelem elektronicznym
Portfel elektroniczny (e-wallet, portfel cyfrowy) jest wirtualnym odpowiednikiem fizycznego portfela. Dzięki niemu możesz np. przechowywać karty kredytowe oraz pieniądze i używać ich do robienia zakupów. Oznacza to, że nie musisz każdorazowo podawać danych karty przy zakupie, ponieważ portfel wypełni je automatycznie. Do popularniejszych portfeli elektronicznych należą Google Pay, Apple Pay, PayPal.
Płatność kontem przedpłatowym w sklepie – saldo prepaid
Metoda polega na wcześniejszym zasileniu konta w sklepie internetowym. Dostępne środki pozwalają na natychmiastowe zakupy, bez dodatkowych autoryzacji. Z takiego rozwiązania korzystamy w Domeny.tv, dzięki czemu nasi abonenci mogą z łatwością rejestrować hurtowo domeny.
Płatność ratalna
Płatność w ratach to usługa, która udostępnia możliwość podziału płatności za zakup na równe miesięczne stawki. Dzięki temu klienci mogą swobodnie decydować o wysokości kwoty miesięcznej spłaty oraz na ile miesięcy chcą ją podzielić.
Płatność SMS
Płatność SMSem polega na wysłaniu wiadomości SMS, przeważnie w postaci specjalnego kodu na płatny numer. Dużym atutem tej metody jest możliwość wykorzystania środków na karcie pre-paid, których okres ważności niebawem wygaśnie. Dzięki temu można skutecznie wykorzystać pieniądze zalegające na koncie telefonu.
Płatność odroczona
Płatność odroczona to rodzaj transakcji, która pozwala zrealizować zakupy w Internecie, a uregulowanie zobowiązania płatności, następuje dopiero po określonym czasie. Przykładem dostawców systemów płatności, którzy udostępniają takie rozwiązanie są PayU, PayPo, Twisto czy Przelewy24. Przesunięcie terminu zapłaty oferowane jest zazwyczaj o 30 lub 45 dni.
Płatność Voucherem
Voucher (kupon, bon) to narzędzie marketingowe i promocyjne będące odpowiednikiem pieniądza, które działa na zasadzie zaliczki – za jego pomocą można zrealizować coś, co zostało opłacone wcześniej. Wiele sklepów oferuje vouchery podarunkowe o różnych kwotach na różne produkty czy usługi.
Płatność kryptowalutami
Kryptowaluty to wirtualne pieniądze opierające się na kryptografii. W 2021 roku dostępnych jest ponad 4000 różnych kryptowalut, a najpopularniejszą z nich jest nadal Bitcoin.
Kryptowaluty przechowuje się w wirtualnych portfelach. Płatności w kryptowalutach można dokonać na dwa główne sposoby:
- bez pośredników, czyli zrealizować płatność bezpośrednio na adres portfela innego użytkownika. To rozwiązanie można porównać do “zwykłego przelewu”.
- z pośrednikiem, czyli działając na podobnej zasadzie jak w przypadku operatorów systemów płatności. Decydując się na taką metodę, otrzymasz gotowe i zautomatyzowane rozwiązanie, które w szybki sposób będziesz mógł wdrożyć w sklepie internetowym. Skorzystanie z usług pośrednika będzie wiązać się z dodatkową prowizją. Przykładem popularnego systemu płatności obsługującego różne kryptowaluty jest BitPay.
Płatność za pomocą kodu QR
Kod QR to dwuwymiarowy kod kreskowy, umożliwiający zapisanie własnych danych. Odczytywane są przez wbudowane czytniki elektroniczne w telefonach czy tabletach. Po tym wszelkie zakodowane informacje automatycznie wyświetlą się na urządzeniu.
Płatność kodem QR jest możliwa dzięki zintegrowaniu skanera kodów z aplikacją mobilną banku. W celu dokonania płatności należy uruchomić aplikację i wybrać opcję przelewu za pomocą skanowania kodu. Transakcja odbywa się błyskawicznie.
Zastosowanie płatności QR jest przykładem połączenia środowiska offline (np. informacje na fakturach) ze środowiskiem online – istniejącym systemem sprzedażowym.
Jakie są preferowane metody płatności online w Polsce?
Pragnąc dowiedzieć się, jakie metody płatności preferują Polacy, posłużyliśmy się dwoma raportami z 2020 roku. Pierwszym z nich jest raport polskiego serwisu płatności online – Blue Media. Drugim jest The E-commerce Report 2020, opracowany przez światowego dostawcę płatności – Nets.eu. Firma Nets jest wiodącym dostawcą płatności w całej Skandynawii i Europie kontynentalnej. Obsługuje ponad 700 000 punktów sprzedaży, w tym ponad 140 000 punktów sprzedaży online.
Obydwa raporty zostały sporządzone na podstawie takiej samej metody badawczej – ankiety przeprowadzonej przez firmę zewnętrzną.
Wykres zaprezentowany przez Blue Media został opracowany na podstawie ankiet przeprowadzonych przez polską pracownię badań marketingowych – Satisface.pl. Bazując na statystykach, można zauważyć, że w 2020 roku najbardziej preferowaną metodą zapłaty w Internecie były płatności elektroniczne obsługiwane przez operatorów. Przez zaledwie rok ilość osób chcących korzystać z tej metody wzrosła z 21% do 29%.
Na drugim miejscu znalazła się płatność BLIK. Jak widać na wykresie jest to dosyć “świeża” forma płatności, ale już zyskała przewagę nad kartą płatniczą, zostawiając ją tym samym na trzecim miejscu popularności.
Drastyczny spadek zainteresowania można zauważyć w przypadku płatności za pobraniem, który przez rok zmniejszył się z 25% do 11%.
Wykres Nets.eu został opracowany na podstawie ankiet przeprowadzonych przez największą szwedzką firmę badawczą – Kantar/Sifo. Ze statystyk wynika, że podobnie jak w przypadku raportu od Blue Media, w Polsce dominują trzy formy płatności: BLIK – wskazany przez 30% ankietowanych, płatności elektroniczne z wynikiem 27% oraz karta płatnicza z wynikiem 21%. Tym samym dane z wykresu portalu Nets.eu w znacznym stopniu potwierdzają dane wykresu od Blue Media i pokazują, że Polacy preferują te 3 konkretne formy płatności.
Ponadto można zauważyć, że BLIK jest najrzadziej wybieraną formą płatności przez osoby w wieku 65-79 lat oraz najczęściej wybieraną przez osoby młode w wieku 18-29 lat.
Reasumując, jeśli właśnie stoisz przed decyzją wdrożenia jednej z metod płatności do swojego sklepu internetowego to zdecyduj się na BLIK, szybkie płatności elektroniczne oraz płatność kartą. Potwierdza to 68% ankietowanych polskiego serwisu Blue Media oraz 78% ankietowanych światowego portalu Nets.eu.
Jakie były preferowane metody płatności online w Europie w 2021 i 2020 roku?
W krajach Europy istnieje wiele różnych metod płatności online. Dopasowanie się do potrzeb lokalnych konsumentów, czyli zapewnienie im preferowanych metod płatności, może przyczynić się do ich decyzji zakupowej. W związku z tym przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie pięciu najbardziej pożądanych form płatności dla danego kraju i pokrótce je opisaliśmy. Dzięki temu dowiesz się, które rozwiązania warto wdrożyć w swoim sklepie internetowym, jeśli prowadzisz lub planujesz prowadzić sprzedaż w wymienionych krajach.
Uwzględniliśmy wyłącznie aktualne raporty renomowanych portali z sierpnia 2021 i drugiej połowy 2020 roku. Nie braliśmy wcześniejszych lat pod uwagę ze względu na silną dezaktualizację statystyk, spowodowaną pandemią.
Przedstawione poniżej procentowe statystyki preferowanych metod płatności dzielą się ze względu na odpowiedzi ankietowanych: wielokrotnego wyboru (od Wielkiej Brytanii do Rosji) i jednokrotnego wyboru (od Austrii do Ukrainy).
Najpopularniejsze formy płatności online w Wielkiej Brytanii
1 | Karta płatnicza | 50% |
2 | Portfele elektroniczne | 44% |
3 | Karta płatnicza lokalnego banku | 27% |
4 | *Polecenie zapłaty | 19% |
5 | Tradycyjny przelew bankowy | 8% |
*Polecenie zapłaty to przekazanie dyspozycji w celu pobierania płatności z konta osobistego. W celu uregulowania rachunku nie trzeba logować się do bankowości internetowej, a cały proces odbywa się w pełni automatycznie – należy osobiście wydać jednak uprzednie upoważnienie do realizowania płatności.
Najpopularniejsze formy płatności online w Holandii
1 | *iDEAL | 83% |
2 | Portfele elektroniczne | 28% |
3 | Karta płatnicza | 16% |
4 | Karty wirtualne | 14% |
5 | Tradycyjny przelew bankowy | 13% |
*iDEAL to najpopularniejsza metoda dokonywania płatności internetowych w Holandii przypominająca polski BLIK. Brak umożliwienia tej płatności na rynku holenderskim może automatycznie zdyskwalifikować się jako sprzedawcę.
Najpopularniejsze formy płatności online w Niemczech
1 | Portfele elektroniczne | 53% |
2 | *Otwarta faktura | 42% |
3 | Tradycyjny przelew bankowy | 29% |
4 | Polecenie zapłaty | 21% |
5 | Karta płatnicza lokalnego banku | 19% |
*Otwarta faktura (płatność odroczona) polega na tym, że sprzedawca dostarcza towary wraz z fakturą. Konsumenci mogą wypróbować towary i zwrócić je lub zapłacić w wyznaczonym terminie, zazwyczaj 14 lub 28 dni.
Najpopularniejsze formy płatności online w Belgii
1 | *Bancontact | 53% |
2 | Karta płatnicza | 44% |
3 | Portfele elektroniczne | 28% |
4 | Płatność kartą Maestro (Mastercard) | 25% |
5 | Tradycyjny przelew bankowy | 21% |
*Bancontact to belgijski system płatności za pośrednictwem bankowości internetowej. System łączy klienta dokonującego zakupu online bezpośrednio z jego aplikacją bankowości internetowej.
Najpopularniejsze formy płatności online we Włoszech
1 | Portfele elektroniczne | 53% |
2 | Karta płatnicza | 41% |
3 | Karta płatnicza prepaid | 40% |
4 | Płatność przy odbiorze | 15% |
5 | Vouchery | 10% |
Najpopularniejsze formy płatności online w Hiszpanii
1 | PayPal | 50% |
2 | Karta debetowa | 44% |
3 | Karta kredytowa | 27% |
4 | Płatność przy odbiorze | 19% |
5 | Karty wirtualne | 8% |
Najpopularniejsze formy płatności online we Francji
1 | Portfele elektroniczne | 46% |
2 | Karta płatnicza | 44% |
3 | Karta płatnicza lokalnego banku | 38% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 8% |
5 | Karty wirtualne | 7% |
Najpopularniejsze formy płatności online w Rosji
1 | Karta płatnicza | 90% |
2 | Płatność przy odbiorze: gotówką | 78% |
3 | Płatność przy odbiorze: kartą | 67% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 43% |
5 | Portfele elektroniczne | 40% |
Warto również wspomnieć, że w Rosji około 3% ankietowanych zadeklarowało, że używa płatności kryptowalutami.
Najpopularniejsze formy płatności online w Austrii
1 | Portfele elektroniczne | 24% |
2 | Karta kredytowa | 23% |
3 | Otwarta faktura | 23% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 13% |
5 | Karta debetowa | 7% |
Najpopularniejsze formy płatności online w Danii
1 | Karta płatnicza | 62% |
2 | *MobilePay | 25% |
3 | PayPal | 6% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 2% |
5 | Otwarta faktura | 2% |
*MobilePay to najpopularniejszy portfel cyfrowy w Danii i Finlandii, z którego korzysta ponad kilka milionów użytkowników. Rozwiązanie przeznaczone jest do użytku z urządzeniami mobilnymi. Za pomocą jednego pociągnięcia klient może zapłacić za pomocą aplikacji bez względu na to, z którego urządzenia jest przetwarzane zamówienie.
Najpopularniejsze formy płatności online w Finlandii
1 | Tradycyjny przelew bankowy | 38% |
2 | Karta płatnicza | 26% |
3 | Otwarta faktura | 13% |
4 | PayPal | 10% |
5 | MobilePay | 5% |
Najpopularniejsze formy płatności online w Norwegii
1 | Karta płatnicza | 52% |
2 | *VIPPS | 21% |
3 | Otwarta faktura | 12% |
4 | PayPal | 12% |
5 | ApplePay | 1% |
*VIPPS to największa norweska aplikacja do płatności mobilnych przeznaczona na smartfony. To odpowiednik polskiego BLIKA, który daje użytkownikowi możliwość dokonywania płatności na numer telefonu odbiorcy zamiast na numer konta.
Najpopularniejsze formy płatności online w Szwecji
1 | Otwarta faktura | 33% |
2 | Karta płatnicza | 22% |
3 | *Swish | 20% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 16% |
5 | PayPal | 6% |
*Swish to szwedzka mobilna aplikacja płatnicza będąca odpowiednikiem polskiego BLIKA.
Najpopularniejsze formy płatności online w Szwajcarii
1 | Karta kredytowa | 34% |
2 | Otwarta faktura | 32% |
3 | Portfele elektroniczne | 13% |
4 | Karta debetowa | 7% |
5 | Płatność ratalna | 3% |
Najpopularniejsze formy płatności online w Ukrainie
1 | Karta kredytowa | 44% |
2 | Portfele elektroniczne | 39% |
3 | Płatność mobilna | 16% |
4 | Tradycyjny przelew bankowy | 1% |
5 | Karty prepaid | 1% |
Z zaprezentowanych tabel widać, że płatność kartą płatniczą to najbardziej optymalna metoda płatności, dostępna we wszystkich krajach Europy.Powinna znaleźć się w każdym sklepie internetowym planującym zagraniczną sprzedaż.
W odróżnieniu od Polski, konsumenci w Europie chętniej używają portfeli elektronicznych. Są one preferowane w Niemczech, Włoszech, Francji, Austrii oraz cieszą się sporym zainteresowaniem w Wielkiej Brytanii i Ukrainie.
W przypadku Niemiec, Austrii, Szwecji i Szwajcarii widać, że lokalni konsumenci preferują opłacenie zamówienia w późniejszym, wygodniejszym dla nich terminie i prawdopodobnie wstępne przetestowanie produktu. Może okazać się to przeszkodą dla zagranicznych sprzedawców i ograniczyć im ilość transakcji – ewentualne odesłanie towaru będzie utrudnione.
Jeśli zależy Ci na zdobyciu zaufania nowych kupujących, to rozważ wdrożenie PayPala, który zapewni im program ochrony transakcji i kompleksowe wsparcie od serwisu. Odwiedzający widząc ikonę PayPala będą wiedzieć, że zakupy w Twoim sklepie są bezpieczne. Należy jednak zwrócić uwagę, iż korzystanie z systemu PayPal wiąże się z wyższymi prowizjami niż dla innych metod płatności.
Na szczególną uwagę zasługują również lokalne metody płatności takie jak Swish, VIPPS MobilePay, iDEAL czy Bancontact, które podobnie jak polski BLIK należą do European Mobile Payment Systems Association (EMPSA). Celem EMPSA jest wspieranie współpracy i umożliwienie korzystania z krajowych systemów płatności mobilnych na arenie międzynarodowej poprzez interoperacyjność, czyli zapewnienie współpracy z innymi produktami lub systemami, które istnieją lub będą istnieć w przyszłości, bez ograniczenia dostępu lub możliwości implementacji.
Rozwiązania płatności w sklepie internetowym od MSERWIS
W MSERWIS wdrożyliśmy już setki różnych form płatności dla rozmaitych sklepów internetowych. Wiemy, na które rozwiązania najczęściej decydują się nasi klienci, które z nich są najbardziej opłacalne oraz wiemy, jak szybko je wdrożyć.
Jeśli chcesz wdrożyć kilka metod płatności naraz
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, coś jest dla Ciebie niejasne, a chciałbyś skorzystać z naszej oferty i wdrożyć którąś z wymienionych metod płatności w swoim sklepie – pytaj śmiało!
Podsumowanie
Ograniczanie się wyłącznie do płatności w postaci tradycyjnego przelewu bankowego nie jest rozwiązaniem, które przyczyni się do sukcesu Twojego sklepu.
Jak sam widzisz, metod płatności dostępnych w sklepach internetowych jest dosyć dużo. W Polsce najbardziej preferowanymi formami są płatności udostępnione przez operatorów, BLIK oraz płatność kartą. Jeśli zależy Ci na zadowoleniu klientów i zwiększeniu sprzedaży, powinieneś wdrożyć te formy płatności.
Jeśli planujesz sprzedaż produktów na rynek europejski, to optymalnymi metodami płatności dla odbiorców będą karta płatnicza oraz portfele elektroniczne.
Wybór operatorów na rynku jest spory, a każdy z nich różni się warunkami współpracy. Przed zdecydowaniem się na usługi któregoś z nich, dokładnie zapoznaj się z ofertą lub zdaj się na nasze wieloletnie doświadczenie i poproś zespół MSERWIS o wdrożenie systemu operatora, na który decyduje się największa rzesza naszych zadowolonych klientów.
Źródła:
https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/rosnie-popularnosc-platnosci-elektronicznych/
https://ecommercenews.eu/preferred-payment-methods-in-europe-2021/
https://www.nets.eu/Media-and-press/news/Documents/Nets-e-commerce-2020-international.pdf
https://www.paymentwall.com/pl/payment-methods/ukraine
https://softensy.com/choosing-payment-methods-for-e-commerce-store/
https://convertis.pl/ranking/ranking-operatorow-platnosci/
Już od kilku lat zajmuję się planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych w MSERWIS.pl i Domeny.tv. Jestem odpowiedzialny za promowanie usług, produktów i oprogramowań mojej firmy. Aby jak najlepiej zrozumieć ich funkcje i zalety współpracuję z zespołem programistów i Biurem Obsługi Klienta. Wykorzystuję różnorodne taktyki i kanały marketingowe, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów i przekonać ich do zakupu lub subskrypcji. Moje działania obejmują m.in. tworzenie kampanii marketingowych, pisanie materiałów marketingowych, zarządzanie mediami społecznościowymi oraz marketingiem e-mailowym i analizowanie rynku w celu zrozumienia potrzeb i preferencji docelowych odbiorców. Rozumiem technologię i potrafią przekazywać złożone koncepcje techniczne odbiorcom nietechnicznym. Mam doświadczenie w obszarach takich jak content marketing, SEO i generowaniu leadów. Potrafię skutecznie mierzyć i analizować wyniki działań marketingowych, aby stale ulepszać swoje strategie.
Komentarze
2 odpowiedzi na “Jakie formy płatności warto wdrożyć w sklepie internetowym dla transakcji w Polsce i Europie?”